Offeccts Liselotte Valtersson är årets vinnare av det prestigefyllda Arbetsmiljöstipendiet. ”Jag känner mig väldigt hedrad, men utnämningen ska alla på Offecct vara stolta över”.

Offecct-medarbetare prisas för sitt jobb för arbetsmiljön

Offeccts huvudskyddsombud Liselotte Valtersson tilldelas Arbetsmiljöstipendiet 2016.
  – Jag blev både förvånad och glad när jag fick veta att jag hade vunnit. Nu vill jag förkovra mig ytterligare, säger Liselotte.

80 BIDRAG FRÅN HELA SVERIGE var med och tävlade. Två personer valdes till vinnare. En av dem är Liselotte Valtersson på designmöbelföretaget Offecct i Tibro. Arbetsmiljöstipendiet delas ut av Prevent och priset är på 15 000 kronor. Arbetsmiljö i allmänhet och psykosociala frågor i synnerhet är något som Liselotte brinner för och vill bli ännu bättre på.
  – Jag känner mig väldigt hedrad över priset, men utnämningen ska alla på Offecct vara stolta över. Vi förbättrar och utvecklar vår arbetsmiljö tillsammans, förklarar Liselotte.

I MOTIVERINGEN STÅR DET: ”Som skyddsombud arbetar hon för att alla ska engagera sig och ta ansvar för en god arbetsmiljö. Hon ser aktiv samverkan som nyckeln för att utveckla och ständigt förbättra verksamheten.”
  – Att vi varit och är framgångsrika på Offecct är tack vare enföretagsledning som ger stöd. Jag får gehör för de idéer jag jobbar för. Samma beröm vill jag ge mina kollegor som förstår vinsterna med att ständigt förbättra vår arbetsmiljö.

OFFECCTS VD KURT TINGDAL är minst lika glad som Liselotteöver priset.
  – Att Liselotte får det här priset känns fantastiskt stort. Det är ett kvitto på att vårt arbetsmiljöarbete är rätt och visar att vi är en modern arbetsplats. Det kommer vi fortsätta utveckla.

I DAG ÄR OFFECCT I HÖGSTA GRAD ett internationellt företag med försäljning i alla världsdelar. Kurt Tingdal berättar att satsningen på projektförsäljning slagit väldigt väl ut globalt. – Vi har en arbetsmodell som fungerar internationellt. I grunden handlar det om att erbjuda kunskap och rådgivning, hålla vad vi lovar och givetvis att våra möbler uppfyller kundens krav på funktion och design. Vår projektförsäljning har blivit en framgång inom en rad olika branscher, exempelvis IT-, telekom, hotell, bank- och finanssektorn. Kunderna uppskattar vårt sätt att skapa kreativa mötesplatser.

FOTNOT: Arbetsmiljöstipendiet delas ut vartannat år till eldsjälar som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön. Huvudskyddsombudet Liselotte Valtersson på Offecct AB och produktionsledaren Christopher Malmqvist på HK Scan delar på Arbetsmiljöstipendiet 2016 och får 15 000 kronor var. Ett hedersomnämnande går till Sara Westholm på Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Om OFFECCT
Offecct är ett svenskt företag som grundades i Tibro år 1990 av Kurt Tingdal (vd) och Anders Englund (design manager). Tillsammans med arkitekter och formgivare från olika delar av världen, utvecklar vi möbler med hållbar och funktionell design för aktivitetsbaserade mötesplatser. Vår verksamhet bygger på en genuin och lokal hantverkstradition som vi kombinerar med de senaste teknologiska framstegen. Vi är internationellt erkända för vår produktutveckling i miljövänliga och återvinningsbara material, och för att skapa nya typologier inom möbler och produkter som förbättrar ljud- och luftkvalitéer i byggnader. Vår kollektion gör att inredningar ger positiva och kreativa upplevelser i möten mellan människor idag och imorgon.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö), ISO 9001 (kvalitet) samt 26000 (socialt ansvarstagande).

Flera offentliga miljöer världen över har inretts med möbler från Offecct. Några exempel är Nobis Hotel, Skype och Sveriges Arkitekters kontor i Stockholm, MoMA och MTV studio i New York, Microsoft i Hong Kong, Schiphol i Holland, Statoil i Norge, samt BMW i Belgien.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Ulrika Darheden, Marknadsassistent OFFECCT AB, tel: 0504-415 00, e-post: förnamn.efternamn@offecct.se
Kurt Tingdal, CEO OFFECCT AB, tel: 0504-415 00, e-post: förnamn.efternamn@offecct.se

Hemsida: offecct.se
Facebook: facebook.com/OFFECCT
Twitter: twitter.com/offecct

Maria Olofsson Karemyr

Press contact Brand Manager +46 701 49 10 81

The Offecct collection enable the creation of interiors that stimulate creativity and communication between people.

As Offecct is a design company, the highest level of design in every detail is the basis of our operation. To us it´s not enough to launch another chair or sofa into the market. We want to add other qualities in addition to aesthetics with every new product that we releases. This ambition is the core of the Offecct Lifecircle philosophy.

BETTER MEETINGS, A BETTER WORLD
Our passion lies in developing design for meetings between people. Our craftsmen and women, raised in a strong local furniture-making tradition, collaborate with leading international designers to create solutions that inspire creative discussions and stimulate the sharing of thoughts and ideas.

We are also convinced that we can and must have a positive impact on the world around us. This is why it is only natural for us to be sustainable in everything we do – environmentally, socially and financially. We call our philosophy Offecct Lifecircle.

OFFECCT AB
Skövdevägen