Satellite, en fåtölj av Richard Hutten

Satellite, en fåtölj av Richard Hutten

– Arkitekter ritar ofta in cirklar på sina planritningar, för att indikera var man ska placera stolar i rummen. Jag tycker det är en fin gest, så jag ritade själv en cirkel och bestämde mig för att det skulle utgöra toppvyn av fåtöljen. För mig är cirkeln den elegantaste formen, det finns inga ojämna ytor och den kan gå i alla riktningar, vilket gör att den heller aldrig är ur position, säger Richard Hutten.

Satellite utgör det tredje lyckosamma samarbetet mellan Offecct och Richard Hutten. Satellite har skapats genom en mängd tekniska innovationer och är en fåtölj som kan tillgodose fokuserat arbete såväl som kreativa möten. Satellite står stadigt på tre ben och ett sidobord är monterat i sitsen, vilket kan rotera runt stolen 180 grader för att passa både höger- och vänsterhänta. Storlek och material har även kunnat minimeras utan att kompromissa på komfort eller funktionalitet.

– Vi har gjort en rigorös genomgång av stolens skalor för att den ska se så inbjudande ut som möjligt, vara bekväm och generös men samtidigt lätt, kompakt och flexibel, vilket i sig är lite av en motsägelse. Hur stort är stort nog och hur litet kan man gå för att nå brytpunkten där en stol äger alla dessa egenskaper? Jag anser att vi lyckats, fortsätter Richard Hutten.

Richard Hutten har även formgivit Offeccts minsta objekt för 2015, ett USB minne i limiterad utgåva till media.

– Jag har använt samma nyckelring sedan 1976 och på den sitter ett runt objekt som gör den lätt för mig att känna igen, det var utgångspunkten för min design. Jag använder USB minnen mycket och har ofta en på mig, så jag gjorde formen på stickan rund och konkav, nästan som en sten. Det gör den inte bara enkel att känna igen, utan även skön att hålla i handen, sammanfattar Richard Hutten.

RICHARD HUTTEN Richard Hutten är en holländsk formgivare utbildad i industridesign på Design Academy in Eindhoven som tidigt blev en viktig del av en inflytelserik generation holländska formgivare i början av 90-talet. 1991 startade Hutten sin egen design studio som jobbar med möbel- och produktdesign samt inrednings- och utställningsarkitektur. Huttens formspråk är subtilt och lekfullt och har fångats i hans idag kända nyckelfras ”No Sign of Design”. Richard Hutten har tidigare jobbat med bland andra Donna Karan New York, Karl Lagerfeld och det Holländska kungliga hovet. Hans design finns representerad i otaliga permanenta samlingar på institutioner runt om i världen, såsom Centraal Museum Utrecht, Vitra Museum Weil am Rhein och på San Francisco Museum of Modern Art.

Offecct är ett svenskt företag som grundades i Tibro år 1990 av Kurt Tingdal (vd) och Anders Englund (design manager). Tillsammans med arkitekter och formgivare från olika delar av världen, utvecklar vi möbler med hållbar och funktionell design för aktivitetsbaserade mötesplatser. Vår verksamhet bygger på en genuin och lokal hantverkstradition som vi kombinerar med de senaste teknologiska framstegen. Vi är internationellt erkända för vår produktutveckling i miljövänliga och återvinningsbara material, och för att skapa nya typologier inom möbler och produkter som förbättrar ljud- och luftkvalitéer i byggnader. Vår kollektion gör att inredningar ger positiva och kreativa upplevelser i möten mellan människor idag och imorgon.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö), ISO 9001 (kvalitet) samt 26000 (socialt ansvarstagande).

Hemsida: offecct.se