Stolen CAPE av Nendo

Stolen CAPE av Nendo

Den innovativa stolen CAPE av japanska Nendo presenterades 2013 som ett experiment i Offecct Lab, men är från och med 2014 en del av Offeccts standard kollektion. Den bekväma och lätta stolen Cape har under året utvecklats med hög precision i nytt material och är nu redo att bli en del av Offeccts kollektion.

– Stolen är byggd med en stark och lätt metallram som är klädd med en trärygg och sits som sitter ihop likt ett överdrag. Vi beslöt oss för att döpa stolen till CAPE eftersom träet ser ut att vara slängd över stolens ram likt en mantel snarare än omsluten av en rock eller jacka, säger Oki Sato på Nendo.

– Nendos idé om att använda ett träskal för stolen var något helt nytt, jag tror inte jag har sett en liknande stol förut. Vi visste inte ens om det var möjligt att konstruera den, men genom ett samarbete med ett av de ledande stålföretagen och ett omfattande experimenterande löste vi material och konstruktion, och är nu väldigt spända och glada över att kunna sätta den på marknaden, säger Kurt Tingdal, VD, Offecct.

– Redan när vi ställde ut i Green House på Stockholm Furniture & Light Fair 2004, visste vi att Offecct var en av de skandinaviska producenter vi ville jobba med. Det är nu tio år sen dess och vi är väldigt glada över att kunna realisera vår första produkt tillsammans med Offecct, fortsätter Oki Sato.

Ytterligare en nyhet är att CAPE lanseras med stoppad sits vilket ger stolen en adderad dimension av komfort och estetik.

Offecct har sedan starten vuxit kraftigt till att bli en betydande möbelproducent med höga designambitioner vilket inte minst visar sig i de många internationella designpris som Offecct tilldelats under åren. Offeccts grundkoncept är att genom väl utvecklade och designade möbler skapa miljöer som har en positiv påverkan på människor – i mötet, i hemmet och på arbetsplatsen. Offecct arbetar i nära samarbete med flera internationellt erkända formgivare.

För Offecct är socialt ansvarstagande (CSR) mycket viktigt, och man tar ansvar för att skapa såväl en god arbetsmiljö samt att minska miljöbelastningen inom alla områden som kan påverkas av verksamheten. En stor del av kollektionen är miljömärkt med SVANEN, och målet är att samtliga produkter skall uppgraderas efter de nya miljökraven som SVANEN 4.0 innebär. Offecct är ISO-certifierat enligt ISO 14001 (miljö) samt ISO 9001 (kvalitet).