Trenden att anlita hantverkare håller i sig

Trenden att anlita hantverkare håller i sig

Svenskarnas intresse för att bygga om och bygga nytt håller i sig. Nästan hälften av svenskarna tror att de kommer att bygga om under det kommande året och två av tre kan tänka sig att anlita en hantverkare för framtida byggnationer. Att hantverkaren är kunnig och har rätt certifieringar är viktigast i valet av företag.

Många svenskar ägnar som bekant semestern åt att snickra på sommarstugan eller fixa där hemma. Men renoveringsintresset sträcker sig över hela året, visar en stor konsumentundersökning som tjänsteförmedlingsföretaget Offerta.se gjort. Undersökningen, som omfattar 1 700 personer, visar att 45 procent av de tillfrågade tror att de troligtvis kommer att bygga eller renovera under det kommande året.

Efterfrågan på hantverkare är stor. 66 procent av svenskarna kan tänka sig att anlita en hantverkare för framtida byggnationer eller renoveringar. När man ska anlita en hantverkare säger 20 procent att hantverkarens kompetens och certifieringar är viktigast, tätt följt av goda referenser och omdömen. Till skillnad mot vad många kan tro, kommer priset först på en femteplats.

Viktigaste faktorerna när man anlitar en hantverkare:

1.  Kunskap och rätt certifieringar (20%)

2.  Goda referenser och omdömen (19%)

3.  Punktlighet och tidsplan (15%)

4.  God kommunikation och förståelse (13%)

5.  Lågt pris (9%)

Jens Nilsson som är VD på Offerta.se är positiv till att så många vill anlita hantverkare.

-  Vi ser att trenden att anlita hantverkare för sina renoveringar håller i sig. Allt fler värdesätter hantverkarens kunskap och certifieringar vilket är viktigt för att jobbet ska utföras på ett korrekt och säkert sätt. Vi jobbar mycket med våra företagsomdömen och uppmuntrar företagen att lyfta fram sina referenser vilket allt fler konsumenter efterfrågar, säger Jens.

De flesta kan tänka sig att lägga mellan 10 000 – 50 000 kronor på renoveringar. En procent av de tillfrågade kan dessutom tänka sig att lägga 250 000 kronor eller mer på kommande renoveringar under året. 40 procent tror inte att de kommer att renovera under året och 14 procent är osäkra.

Konsumentundersökningen genomfördes tillsammans med NEPA i mars 2014 där 1 700 personer tillfrågades.

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 08 - 5000 53 10. www.offerta.se