Årets Klassiker 2022 utsedd: ”Doldis-Saab” klar vinnare

Årets Klassiker 2022 utsedd: ”Doldis-Saab” klar vinnare

Efter en tuff match har en unik Saab 99 EMS från 1973 – med bara en ägarfamilj sedan ny – tagit hem den prestigefyllda titeln Årets Klassiker 2022.

Tidningen Klassikers läsare har återigen röstat fram Årets Klassiker. På kandidatlistan fanns tolv utvalda modeller som Klassiker gjort reportage om under året. Efter en tuff slutstrid stod en Saab 99 EMS från 1973 som vinnare.

Ägaren Roger Forssén berättar att bilen nästan lät för bra för att vara sann, men han åkte ändå och tittade på bilen som haft en ägarfamilj sedan ny.

– Farbrorn som kört den hade gått bort och den stod nu hos sonen. Han hade hört av sig till Saabmuseet om bilen men så fick jag nys om den, säger Roger Forssén.

Saaben var precis så fin som Roger hade hoppats och mätaren stod på bara 5 500 mil. Idag har den gått cirka 7 300 mil, de längsta turerna brukar bli till Saabfestivalen i Trollhättan.

Det var i januari 1972 som sportiga 99 EMS lanserades, med Saabs egenutvecklade tvålitersmotor och en elektroniskt styrd insprutning. Motoreffekten var 110 hk vilket räckte för en acceleration till 100 km/h på 13 sekunder.

I dag finns ytterst få exemplar kvar och ännu färre är i ett så fint orört originalskick som Rogers bil. Som vinnare kommer Roger Forssén att föräras med en pokal och ett presentkort på 5 000 kronor från Verktygsboden.

Bilen kommer ställas ut i Klassikers monter på Bilsport Performance & Custom Motor den 15–18 april. Då ska även vinnarpokalen officiellt överräckas till Roger Forssén .

Fakta: Så röstade läsarna

1. Saab 99 EMS 1973 (17,2%)
2. Citroën CX 2400 GTI 1984 (13,5%)
3. Volvo Amazon 1969 (13,1%)