Stockholmsbilister vill ha fler drivmedelsstationer i innerstan

I Stockholms innerstad finns för få drivmedelsstationer. Det anser en stor del av stockholmarna och var femte person efterfrågar fler stationer, endast en av tio anser att stationerna bör minska i antal. Det visar en ny undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av OKQ8.
– Vi har ett ansvar att tillsammans med andra aktörer säkerställa att vi bygger en levande stad som även i framtiden är tillgänglig för alla stockholmare, säger Andréa Haag, etableringschef på OKQ8.

Stockholm växer och årligen flyttar 35 000 personer till huvudstaden, motsvarande två busslaster om dagen. Tätare bebyggelser och nya områden har resulterat i att servicestationer planeras bort och har minskat i antal under senare år. Var femte stockholmare efterfrågar i dag fler drivmedelsstationer, det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av OKQ8.

Det är främst de boende i innerstan som efterfrågar fler drivmedelsstationer och framför allt de unga stockholmarna. Var fjärde stockholmare i åldern 18-34 år anser att det borde finnas fler drivmedelsstationer. Efterfrågan på stationer sjunker sedan desto längre bort från innerstan man bor och endast sju procent av de tillfrågade anser att de behövs fler drivmedelsstationer i Stockholmsregionen i stort. En ganska logisk ekvation med tanke på att det i förorterna finns fler drivmedelsstationer.

– Bilen är för många en frihetssymbol och mobilitet är ett viktigt fundament i dagens samhälle, vare sig vi bor i innerstan eller utanför tullarna. När fler människor flyttar in i huvudstaden medför det utmaningar i den nya stadsplaneringen och vi måste börja tänka annorlunda. Vi vill vara en god granne som möjliggör för människor i rörelse, säger Andréa Haag, Bygg- & Etableringschef på OKQ8.

OKQ8 har nyligen inlett ett unikt samarbete med Riksbyggen och Veidekke där parterna tar fram hållbara och flexibla lösningar för att möta framtidens utmaningar. Ett exempel är att placera drivmedelsstationer i bottenvåningen på flervåningshus för att effektivt utnyttja utrymmen och samtidigt skapa möjligheter för människor i rörelse i innerstaden.

Stockholmare inte trogna sin drivmedelsstation
OKQ8:s undersökning visar att var fjärde person i Stockholm anser sig vara beroende av bil, men bilisterna är inte trogna sin drivmedelsstation. Varannan stockholmsbilist besöker olika stationer, medan 70 procent av svenskarna i stort ofta väljer att besöka samma drivmedelsstation.

Om undersökningen
Undersökningen är framtagen av Demoskop på uppdrag av OKQ8. 627 personer boende i Stockholms län i åldrarna 18–65 år har svarat på frågor om sina transportvanor. Undersökningen genomfördes via internet av en slumpmässigt rekryterad webbpanel.

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.