nyhetsbrev januari

nyhetsbrev januari

Knappt har vi lämnat helgledigheterna bakom oss innan det är dags att planera för den varmare delen av året. Samtidigt som vi fortfarande myser av tända ljus och varm choklad efter en tur på öns skridskoisar, måste vi formulera underlagen till rekryteringsannonserna för att säkerställa att vi har rätt person på rätt plats när besökarantalet ökar. Under den här delen av året regnar det erbjudanden om deltagande på nätverksträffar, mässor, konferenser och utbildningar. Den här gången tipsar vi om flera tillfällen där det finns möjlighet att bygga sitt nätverk. Tillsammans lyfter vi Öland!

dags att rekrytera

Tiden då en företagare kunde placera en vagt formulerad annons på Platsbanken och få flera tusen sökande på varje sommartjänst är sedan länge förbi. Idag är rekrytering i princip en året-runt-aktivitet, även för de som bara rekryterar inför sommarperioden. Frågar man Internet om råd, får man i nästa ögonblick googla uttryck som "employer branding", och det är lätt i att fastna i HUR man ska göra i stället för att bara göra.

För att underlätta startade vi, förra året, en jobbsida, där ni kan marknadsföra era lediga tjänster utan kostnad. Sidan marknadsför vi i sociala medier för att positionera Öland som en attraktiv plats att arbeta på. Här lägger ni in era lediga tjänster.

Även på Ölands turistbyrå rekryterar vi inför sommaren. Känner ni någon stjärna, som ni tror kan göra ett kanonjobb på turistbyråerna i Borgholm och Färjestaden? Tipsa då om en av sommarens roligaste arbetsplatser. Ansöka kan man göra här.

Men Arbetsförmedlingen då? Gör de ingenting nu för tiden? Jodå, där finns personer som kan hjälpa till med att rekrytera från andra EU-länder om ni har kört fast på den svenska arbetskraftsmarknaden. Här kan du läsa mer om hur det går till. Vad ska man tänka på när man inleder sin rekrytering eller när man formulerar sin annons? De tipsar även om det. Om du vill erbjuda en anställning till en person som nyss har kommit till Sverige, eller till någon som har sökt jobb länge, så kan det finnas möjlighet till ekonomiskt stöd, som tack för att du satsar. Här läser du mer om Nystartsjobb.

För er som vill ligga ett steg före och redan nu träffa morgondagens arbetskraft, arrangerar Mörbylånga kommun en så kallad SKAL-mässa i Ölands Bank Center, 1 februari. Utan kostnad kan du presentera ditt företag och din bransch för kommunens elever. Läs mer och anmäl dig här senast 26 januari.

träff för aktörer i världsarvet

Världsarvssamordnare Emma Rydnér bjuder in till träff för företagare och föreningar som verkar i världsarvet. Syftet är att diskutera hur vi på bästa sätt kan jobba tillsammans med Södra Ölands odlingslandskap de kommande åren och samtidigt berätta vad som är på gång med världsarvet lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Det bjuds på fika, så anmäl om ni kommer senast 30 januari.

näringslivsfrukost

Skydda ditt företag mot brottslig verksamhet, är temat när ölandskommunerna bjuder in till årets första frukostträff. Magnus Areskog, säkerhetssamordnare i Borgholms kommun, Sofia Eriksson, kommunpolis och Carl-Johan Ekelund , expert på nätsäkerhet på ATEA kommer att prata om brottsförebyggande åtgärder och trygghet. Ni får kaffe/te, macka och möjligheten till en riktigt trevlig pratstund med öns företagarkollegor.
var: Halltorps Gästgiveri
när:
onsdag 14 februari, kl 7.30-9.00

Anmäl dig här senast 12 februari

nyckel till digital framgång - workshop

Hur når du dina besökare online? Välkommen till en lärorik dag i Kosta, 28de februari, med kostnadsfria workshops och föreläsningar med särskilt fokus på att nå dina besökare online. Läs mer och anmäl dig här senast 20 februari.

sportlovsaktiviteter

Ni missar väl inte att lägga in era sportlovsaktiviteter i vår kalender? Kom också ihåg att sportlovet sträcker sig mellan vecka 7 till vecka 10, beroende på var man bor i landet. Även om vi fokuserar på vecka 8 i vår region, så uppmuntrar vi gärna till kreativitet. Här anmäler ni era aktiviteter.

partnerskap öland

Kära partners! Investeringen ni gör leder till att vi kan utveckla och marknadsföra Öland på ett bättre sätt, paketera nya reseanledningar och därmed konkurrera med andra destinationer. Partnerskapet möjliggör en rejäl förstärkning av Ölands synlighet både regionalt och nationellt samt ger förutsättningar för nytt foto- och filmmaterial som även ni som partners får nyttja. Vi hoppas att ni vill vara med oss på den fortsatta resan 2024. Tillsammans bygger vi Öland!

Vill du också vara en del av Partnerskap Öland? Kika in på vår hemsida för att läsa mer om de paket som erbjuds. Det går också bra att kontakta Nadia Byåker för mer information, antingen via e-post eller telefon: 072-203 54 53.

god fortsättning på det nya året

Till sist vill vi passa på att önska er alla en god fortsättning på det nya året.

hälsningar från oss på Ölands turismorganisation

Emilia, Felicia, Madelene, Nadia och Rebecca

Emilia Tengel