Elva mil unik öländsk cykelväg invigs

Elva mil unik öländsk cykelväg invigs

På lördag invigs Norra slingan på Ölandsleden med elva mil öländsk cykelväg. Ölandsleden Cykla fyr till fyr är ett samarbetsprojekt mellan Ölands båda kommuner som ska resultera i en gemensam cykelväg, från norra till södra ön.

2012 inleddes bygget av cykelvägsprojektet Cykla fyr till fyr. Efter flera år av planering och byggande är den Norra slingan nu klar med elva mil öländsk cykelväg. Sträckningen går genom den unika mångfalden av natur och kulturmiljöer som Öland erbjuder.

På lördag invigs Norra slingan av båda kommunerna. De politiker som tog beslutet att starta upp projektet finns på plats i Byxelkrok. Men det är redan många cyklister som hunnit njuta av den senaste sträckan, som stod klar i början av sommaren. Sträckningen ger en växlande naturupplevelse från Byxelkroks hamn med en milsvid havsutsikt längs med Neptuni åkrar och vidare på tallskogsdoftande vägar i Grankullavik.

­- Vi är i slutfasen av att bygga Norra Europas exklusivaste cykelled. Från fyr till fyr går det att uppleva 75 naturreservat, sex riksintressen, en ekopark och ett världsarv, säger Eddie Forsman, ordförande i styrgruppen för projektet.

På Öland har cykelturismen kommit att spela en allt större roll och målet är att Öland blir en attraktiv och intressant cykeldestination, såväl nationellt som internationellt.

Johan Göransson, Ölands turistchef:

- Vi ser hur cykelturismen växer för varje år. En aktiv och hållbar semester är något som efterfrågas mer och mer. Förutom svenska turister, ser vi också cykelturister från de stora cyklistnationerna Tyskland och Nederländerna komma till Öland. Samvaro och rörelse på natursköna cykelvägar runt om på vår ö – det är en fantastisk kombination för både besökare, och för oss som bor här.