mycket bra år för turismen på Öland med ökning i maj och september!

mycket bra år för turismen på Öland med ökning i maj och september!

Turismen fortsätter att blomstra på Öland. Med 1 478 853 kommersiella gästnätter, sett över perioden januari till oktober, är Öland ett mycket starkt besöksmål. Det är inte bara sommaren som lockar, även vår och höst visar på en uppåtgående besökstrend.

SCB/Tillväxtverkets officiella inkvarteringsstatistik talar sitt tydliga språk – Öland är en av Sveriges mest välbesökta och omtyckta destinationer. I nuläget är siffrorna för 2022 preliminära och det slutgiltiga resultatet kommer först i april 2023, men redan nu finns siffror klara för perioden januari till oktober. Trots det svajiga världsläget ser det ut som att årets kommersiella gästnätter för hotell, camping, stugor och vandrarhem kommer landa på ca 1,5 miljoner. Ett mycket bra resultat.

-Det har varit en stark säsong! Även om gästnätterna var stolpe ut mot förra året, så var det fantastiskt att åter få välkomna gäster med öppen famn och verkligen mötas på riktigt efter två år bakom plexiglas och restriktioner. Vi är mer än nöjda och känner stor framtidstro att Öland och svensk camping kommer fortsätta växa i attraktionskraft, säger Anna Barkevall, vd Böda Sand.

Årets stora skillnad från 2021 är att de utländska besökarna har hittat tillbaka till ön, efter några års frånvaro på grund av pandemin. Jämfört med samma period föregående år har de utländska besökarna ökat med nästan 117%. Även vår och höst visar en uppåtgående kurva och både maj och september ökade sina gästnätter med flera procent jämfört med föregående år.

- Det är extra glädjande att se utvecklingen för vår och höst. Vi jobbar aktivt för att Öland ska bli mer av en året runt-destination och att redan har fått en viss förlängning är ett bevis på att den satsningen går i rätt riktning. Det ger oss momentum att bygga vidare på, säger Marcus Carlsson, tf Turistchef på Ölands Turismorganisation.

Antal gästnätter på Öland tidigare år:

2021: 1 534 736
2020: 1 162 904
2019: 1 385 818
2018: 1 378 454
2017: 1 431 501

Antal gästnätter på andra destinationer och platser i Sverige från 1 januari till den 31 oktober:

Västernorrlands län: 1 260 730
Gotland: 1 057 087
Halmstad & Varberg: 1 625 777
Kronobergs län: 937 131
Härjedalen, Åre & Östersund: 1 625 777

Fakta:

Från januari till september har det totalt inrapporterats 60,7 miljoner gästnätter på kommersiella boendeanläggningar i Sverige. På Öland uppgick antalet till 1 478 853 gästnätter.

En gästnatt är samma sak som en övernattning. Fyra personer som hyrt en stuga i 7 nätter ger 28 övernattningar. Tillväxtverkets/SCB:s inkvarteringsstatistik visar antalet övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingplatser. I statistiken ingår anläggningar med mer än 8 bäddar och/eller 5 rum. Besökare som bokar i privat logi, via Airbnb eller bor i fritidshus eller övernattar hos släkt och vänner finns inte med i statistiken.

Statistiken som presenteras nu är preliminär. De definitiva siffrorna kommer från Tillväxtverket/SCB i april.

Källa: SCB/Tillväxtverket Inkvarteringsstatistiken beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping. Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som också är viktiga delar av turismen ingår inte.

Turismorganisationen i Ölands Kommunalförbund ska ansvara för, och driva, utvecklingen av frågor gällande turismen för hela Öland. Turismorganisationen ska planera, kommunicera och destinationsutveckla Öland som en attraktiv destination mot turister både nationellt och internationellt. Uppdraget är att bidra till att Öland ska vara en bra plats att leva och bo på samt besöka.