Självklart att vi ska servera god, hemlagad mat till våra växande barn.

För många barn är potatis inte den mest populära råvaran. Istället är pasta och ris mer gångbart. Men på Tegelhagsskolan i Sollentuna har man lyckats få barnen att uppskatta potatis.
– Det är sann matglädje att se barnen äta potatis och den kan varieras i oändlighet, säger Jaana Pätsi, kökschef Tegelhagsskolan.

Tegelhagsskolan i Sollentuna är en skola från förskoleklass till årskurs fem. Dessutom finns där yngre förskolebarn samt personal. Skolan har ingen matsal utan barnen hämtar maten i ett upptagningsområde och äter sedan i klassrummet. Personalen ger ofta feedback på hur barnen gillat maten, men en vid ett tillfälle följde en gul Post-it lapp med tillbaka. ”MATEN VA JÄTÄ GOD” stod det.

– Det är det bästa kvalitetsbetyg vi fått, en dag när vi serverade Flensteds Minut matpotatis, konstaterar Jaana Pätsi.

I Tegelhagsskolan profil ingår området hälsa. – För oss är det självklart att vi ska servera god, hemlagad mat till våra växande barn. Därför tillagar vi all mat från grunden. Vi utgår alltid från råvaror och använder ekologiska produkter i så stor utsträckning som möjligt, förklarar Jaana Pätsi.

Flensteds svenskproducerade potatis är gjord på naturliga råvaror och helt utan tillsatser. Jaana berättar att exempelvis frukten och grönsakerna är närodlade och att de en gång i veckan serverar färsk fisk.

– Potatis har vi tre gånger i veckan. Det är en råvara som är bra för både människan och miljön, konstaterar hon.

Jaana använder flera av Flensteds potatisprodukter. En dag när de serverar potatis i någon form går det mellan 70 och 100 kilo. – Minut matpotatis använder jag ofta. Till pytt kör jag med Minut tärnad potatis och till gratäng med Minut skivad potatis, berättar hon.

Flensteds äkta potatismos har hon dock inte provat ännu. – Jag gör eget mos av Minut matpotatis, men jag får väl prova det färdiga moset och se om det är lika bra som mitt eget, säger Jaana Pätsi.

Tidigare har Jaana varit skeptisk till förkokt potatis och noga med att använda vanlig färsk potatis.
– Men det har jag helt slutat med. Varför ska vi spilla tid på att skala potatis när Flensteds håller lika bra kvalitet. Den tiden kan vi nu ägna åt att allt det andra i matlagningen, förklarar hon.

Potatisprodukternas goda kvalitet är enligt Jaana den viktigaste orsaken till att barnen äter potatisen. – Barn är ärliga och kräsna men det här är potatis som smakar och ser ut som potatis ska göra och då gillar även barn potatis. Tro mig, om det smakar dåligt får vi veta det, säger hon.

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• kundcase
  • utan tillsatser
  • svenskproducerat
  • potatis
  • potatismos
  • matglädje
  • kvalitet
  • äldreboende
  • skolmat
  • nyttig mat
  • pytt i panna
  • potatisgratäng
  • potatisallad

Ole Flensted AB är en av Sveriges största producenter av potatisprodukter.

Företaget grundades 1964 och är idag en av Sveriges största producenter av potatisprodukter. Vår högteknologiska produktionsanläggning finns i Ödeshög, granne med Vättern och mitt på den östgötska jordbruksslätten.

Vi strävar efter att få våra råvaror levererade från så nära håll som möjligt, från våra IP-certifierade kontraktsodlare. Men ibland räcker inte de svenska leverantörerna till varför vi importerar från Finland och Danmark.

Vi ingår i den tyska koncernen Wernsing Feinkost GmbH som med sina 2 600 anställda exporterar till de flesta länderna i EU. Det ger oss fördelar inom bland annat resurser och produktutveckling, erfarenhet och kunskap.

Våra produkter ska smaka bra, hålla hög kvalitet och vara näringsriktiga. Vi vill att det ska vara både enklare och billigare att använda Flensteds produkter än om du gör jobbet själv. Det är vårt bidrag för att ge dig lönsamhet och tillväxt.

Vår målsättning är att ge dig matglädje.

För mer information, vänligen kontakta oss via mail eller telefon.

Telefonnummer: 0144-155 00 E-mail: info@flensted.se

Johan Krantz

Presskontakt Försäljnings- och Marknadschef Ole Flensted AB Försäljning och Marknad 0144-15505