Ny granskning från civilsamhället: M och S klimatplaner häpnadsväckande svaga

Av de åtta riksdagspartierna är det bara tre som har någorlunda konkreta och heltäckande ideer om hur en rättvis klimatomställning bör genomföras. Det visar en granskning som genomförts av en ny, bred allians av det svenska civilsamhället; Allians för Rättvis Klimatomställning (ARK). Organisationerna kräver nu en kraftfull och rättvis klimatpolitik.

– Många av partierna har sänkt ribban, snarare än accelererat sin klimatpolitik i enlighet med forskarnas krav. De största partierna tycks helt sakna planer för hur de tänker ställa om Sverige. Det inger inte förtroende för hur Sverige ska bidra till att Parisavtalet uppfylls, säger Kristina Persson, tidigare statsråd i Stefan Löfvens regering och en av de fristående experter som har granskat partiernas svar.

I Allians för Rättvis Klimatomställning (ARK) ingår bland andra Unionen, Naturskyddsföreningen, Olof Palmes Internationella Center, Sametinget, PUSH Sverige, MENSEN, Fältbiologerna, Klimatklubben, Klimatriksdagen, Framtidsjorden, Klimatpsykologerna och Klimataktion. I ARK:s granskning av partiernas klimatplaner ställdes sju tydliga frågor om klimatmål. Frågorna handlade om hur politiken ska kunna bidra till omställningen och hur detta skifte ska göras på ett rättvist sätt, det vill säga hur partierna tänker trygga arbetstagarna, ge människor demokratiskt inflytande samt jämna ut klyftor mellan stad och land, rik och fattig. Majoriteten av partierna ger svar som är häpnadsväckande vaga och svaga, enligt ARK.

Båda de partier som aspirerar på statsministerposten får kritik av experterna i ARK:s granskning. Moderaterna sticker ut eftersom de – som enda parti – valde att överhuvudtaget inte svara. Socialdemokraterna tycks i stora drag vara nöjda med den politik man fört i åtta år. Detta trots att regeringens eget expertorgan, Klimatpolitiska rådet, gång på gång larmat om att Sveriges klimatmål inte kommer att nås med de styrmedel som finns idag. De svenska klimatmålen kritiseras dessutom av forskare för att inte leva upp till Parisavtalet.

– Socialdemokraternas svar håller en nästan häpnadsväckande låg kvalitet och saknar helhetssyn, konstaterar Stefan Edman, biolog och f d sakkunnig hos Göran Persson i arbetet med det ”gröna folkhemmet”. Det är lite absurt med tanke på partiets stora resurser och att klimatet är en av partiets tre profilfrågor. Allt fler näringslivstoppar efterlyser politiskt ledarskap. Men tyvärr har Magdalena Andersson inte tagit på sig en sådan pådrivande och entusiasmerande roll. Att Moderaterna inte svarar alls är under all kritik och säger mycket om hur lågt de prioriterar klimatomställningen.

Extremhetta, skogar som brinner, hotad matproduktion och sjunkande grundvatten visar att klimatkrisen på allvar nått Europa och allt fler medborgare inser behovet av en omfattande klimatomställning av våra samhällen. Inför valet rankar väljare klimatet högt bland de frågor som anses viktigast. Men varken S eller M går i spetsen för klimatpolitiken.

– Klimatomställningen är en av vår tids största ödesfrågor. Det är beklagligt att varken S eller M förmår leda klimatarbetet, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen. Särskilt oroande är vad som kommer hända med omställningen om SD får stort inflytande över politiken, ett parti som i vår granskning tycks anse att Sverige egentligen inte behöver bedriva någon klimatpolitik.

Tre partier – Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet – har genom sina utförliga svar på ARK:s frågor visat att de ser att klimatomställningen handlar om genomgripande förändringar i hela samhället – ekonomin, näringslivet, institutionerna, livsstilen, kulturen, demokratin. Särskilt viktigt är att de uppvisar en förståelse för att kostnaderna och vinsterna med omställningen behöver fördelas på ett sätt som upplevs som rättvist.

– Rättvisefrågorna måste tas i beaktning för att inte skapa motstånd mot den förändring som ändå en majoritet vill ska ske, då den är nödvändig, säger Ann-Katrin Dolium från Unionen. Samtliga partier bör ha en plan för att möta vår tids största utmaning på ett sätt som värnar om allas framtid, oavsett vem du är eller var du bor.

Mer information:

Presskontakter:

Kategorier

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se

Thomas Carlhed

Presskontakt Avdelningschef Policy och påverkan Pressansvarig 08-677 57 47