Olympus SP-800UZ och SP-600UZ - Världsmästare i långzoom får HD film

Världsmästare i långzoom får HD film

Olympus SP-800UZ och Olympus SP-600UZ

Ett rejält zoomomfång utan tung och klumpig optik är drömmen för många fotografer. Olympus nya SP-serie bjuder på upp till hela 30 gånger optisk zoom , HD film och upp till 2 GB internminne. En kamera för resan, vandringen i bergen och som lätt får plats i handväskan eller fickan.

Med SP-800 UZ och lillebror SP-600 UZ sätter Olympus ännu en ny standard för kompaktkameror med ultrazoom. Lättanvända, kompakta kameror som fångar bilderna och filmsekvenserna oavsett avståndet till motivet.

Alltid på första raden

SP-800 UZ utklassar alla andra när det gäller att zooma in motivet. Det är bara att sikta på motivet och välja hur nära du vill komma. Med ett zoomomfång motsvarande 28-840 mm i småbildsformat, sitter du alltid på första parkett!

Dubbel bildstabilisator, 14 megapixel (SP-800 UZ) och smarta autofunktioner som i-AUTO, AF-tracking, och avancerad ansiktsigenkänning gör det lätt att lyckas med bilderna. Rejält med internminne upp till 2 GB (SP-800 UZ) och plats för SD kort ser till att du alltid har utrymme för bilderna du vill ta.

10 bilder per sekund eller HD film

SP-800 UZ och SP-600 UZ hänger med när det går undan. Du kan ta seriebildstagningar med upp till 10 bilder i sekunden och filma i äkta HD, 720 p med 30 bilder per sekund.

Visa dina högupplösta bilder och HD film direkt på kamerans kontrastrika 3 tums display i 16:9-format (SP-800 UZ), på datorn eller via HDMI på din HD-TV.

Lättare att visa och dela med sig

När ditt bildbibliotek nu växer allt snabbare får du hjälp av Olympus. Med Photo Surfing sorterar du snabbt de bilder du vill visa, utan tidsödande bläddrande i ditt bildbibliotek.

Den nya bildprogramvaran Olympus [ib] som följer med, håller ordning på bilder och filmer genom att tagga dem. [ib] känner igen ansikten med hjälp av ny teknik för ansiktsigenkänning och du kan visa alla bilder där en person finns med. Med GPS-teknik geotaggas bilderna och du kan sortera alla bilder som är tagna på en viss plats. Dessutom kan du naturligtvis även sortera efter datum och händelser.

Båda SP modellerna finns att få i antingen silver eller svart.

Rekommenderade cirka priser ligger på 4,200kr för SP-800 UZ och 3,000kr för SP-600 UZ. Säljstart sker i slutet av Februari 2010.

Olympus SP-800 UZ och SP-600 UZ:

• 30x optisk zoom (motsv. 28-840 mm i småbildsformat) SP-800 UZ
  • 15x optisk zoom (motsv. 28-420 mm i småbildsformat) SP-600 UZ
  • 14 megapixlar (SP-800UZ) 12 megapixlar SP-600UZ9
  • HD film och HDMI

• 2 GB internminne (SP-600UZ har 1 GB) och SD* kortplats
  • Seriebildtagning upp till 10 bilder/sekund
  • Photo Surfing och [ib] fotoprogramvara
  • 7,62 cm /3”display 16:9 (SP-600 UZ: 6.9cm/2.7") med 230 000 punkter
  • Magic filters, Beauty Mode, Panoramafunktion
  • Avancerad teknik för ansiktsigenkänning och skuggjustering
  • USB-laddning (endast SP-800 UZ)