Olympus µ TOUGH – Marknadsledare bland Äventyrskameror

Funderar du på en ny kamera till semestern? Kolla in äventyrskamerorna som tål att tappas i backen och ta med sig i badet, utan att pruta på bildkvalitén. Stilbildaren i klassen Olympus TOUGH har överlevt Mount Everest, Nordpolen, fredsuppdrag i Afghanistan och överlevnadsprojekt under vatten.

Konceptet med vattentäta och stöttåliga kameror lanserades för 5 år sedan av Olympus. Numera har i stort sett alla kameratillverkare en vattentät kamera i sortimentet, men fortfarande är mer än varannan äventyrskamera som säljs i Sverige en Olympus. Vi är nu inne på vår åttonde generation av äventyrskameror och kan erbjuda tre olika modeller. Förklaringen till framgången ligger i den extrema tåligheten samt kombinationen av både vatten- och stöttålighet i en och samma kamera berättar Marknadschef Johan Wredström.

Kameran ska vara både vattentät och stöttålig

Det här har naturligtvis många upptäckt. Sedan två år tillbaka använder polisen Olympus TOUGH kameror, valet av leverantör var enkelt då det helt enkelt inte finns utrymme för några kompromisser i deras tuffa vardag. Ola Skinnarmo valde märket för att berätta om den äventyrliga seglingen genom Nordostpassagen hösten 2009. Marinbiologen Lloyd Godson dokumenterade sina 12 dagar under vattnet i en biotop och i den danska fredsstyrkan används Olympus äventyrskameror på fältet.

I maj 2009 följde äventyrskameran den första helt finländska expeditionen upp på Mount Everest. Våren 2011 är det dags igen, då Annelie Pompe som första svenska kvinna och en av de yngsta i världen, ska försöka nå toppen utan syrgas. Med sig har hon en Olympus för att ta bilder och filma klättringen. ”En perfekt äventyrspartner för mitt bloggande från världens tak”, berättar Annelie som nu ligger i hårdträning.

Hög bildkvalitet och HD-video

Det finns knappast en mer praktisk kamera än en som du kan tappa från två meter rakt ner i en sten och den håller. En kamera du kan dyka ner till 10 meters djup eller spola av om du spiller saft på den. En kamera som dessutom fungerar när det är minusgrader, utan att du ens behöver ta av dig handskarna.

Dagens äventyrskameror från Olympus bjuder inte bara på en tålighet i särklass, utan även en imponerande bildprestanda. Den kompakta designen rymmer ett linssystem med upp till 5x optisk vidvinkelzoom, 14 megapixel bildsensor och dubbel bildstabilisator. Dessutom kan du filma i äkta HD-kvalitet (720p med 30 bilder/s).

Upp till 2 GB internminne och LED-ljus

TOUGH-kamerorna har upp till 2 GB internminne och plats för SD kort. De är utrustade med den senaste bildtekniken och användarvänligheten är suverän, även med handskarna på. Tilta kameran och du scrollar, knacka och du väljer funktion. När du dyker lyser deninbyggda LED-lampan (ej TOUGH-3000) upp och manometern håller koll på djupet (TOUGH-8010).

Olympus µ TOUGH-8010 och µ TOUGH-6020:

• Stötskyddad för fall upp till 2 m (TOUGH-6020 1,5m)
  • Vattentät ner till 10 meter (TOUGH-6020 5m)
  • Tål upp till 100 kg tryck (TOUGH-8010)
  • Frystålig ner till -10 °C
  • 5x optisk vidvinkelzoom (motsv. 28-140 mm i småbildsformat)
  • 14 megapixlar
  • HD video och HDMI
  • 2 GB internminne och SD kortplats
  • Photo Surfing och [ib] fotoprogramvara
  • Förbättrad Touch-kontroll
  • Extra ljusstark och repsäker display (6.9cm/2.7" HyperCrystal III LCD  med 230 000 punkter)