​Omegapoint Group blir partner till Hello World!

​Omegapoint Group blir partner till Hello World!

Sverige är idag en globalt ledande nation inom den snabbt accelererande digitaliseringen och vi kan glädjas åt att internationella tungviktare som Spotify, iZettle, King och Klarna är sprungna ur den svenska digitala revolutionen. Inte förvånande har programmerare vuxit fram till att vara det vanligaste yrket i Stockholms län.

Digitaliseringen fortsätter med oförminskad styrka och behovet av nya ingenjörer och programmerare växer så snabbt att ett kompetensunderskott på över 60,000 personer förväntas finnas inom IT-sektorn redan år 2020. Dessutom kommer digital kompetens efterfrågas inom allt fler branscher och företag i takt med att affärsmodeller blir digitala.

Omegapoint blir partner till Hello World!

Omegapoint Group fick frågan om vi ville bli partner till Hello World! och vi känner oss hedrade att få ingå i en allt växande skara företag som stödjer detta fantastiska initiativ. I och med beslutet att stödja Hello World! genom att bli Main Partner till föreningen stödjer vi aktivt Hello Worlds! arbete med att erbjuda alla barn och ungdomar chansen att upptäcka och utveckla sina digitala kunskaper.

På föreningens läger och meetups inspirerar och undervisar studenter från tekniska högskolor barnen och ungdomarna. Föreningens startskott var ett sommarläger 2016 och idag har Hello World! redan över 12 000 medlemmar och har tänt över 2 000 digitala stjärnor.

”För oss var det självklart att bli partner till Hello World! säger Anna-Clara Söderbaum, VD för Omegapoint Stockholm. Omegapoint har sedan flera år framgångsrikt byggt upp program och aktiviteter för att bygga relationer till universitetsstuderande och genom samarbetet med Hello World! når vi morgondagens digitala stjärnor. Kopplingen mellan Omegapoint och akademisk utbildning av ingenjörer och programmerare strategiskt viktigt för att tidigt knyta banden mellan Omegapoint och framtidens talanger. Vår studentkonferens är ett exempel på hur vi framgångsrikt bygger relationer till den akademiska världen och Hello World! är ett naturligt och spännande sätt för oss att ta en plats i betydligt yngre talangers intresse för det vi brinner för - digitalisering och hur det kan göras säkert." avslutar Anna-Clara.

Hello World!

Hello World! grundades av Ulrika Dellby och Dag Wolters och bakom sig har föreningen ett brett nätverk av partners från svenskt näringsliv, universitet och högskolor, stiftelser, offentlig sektor och ideella organisationer.

Hello Worlds! målsättning är att bidra till att stärka Sveriges framtida konkurrenskraft genom att främja digitalt skapande och lärande – både hos de redan frälsta och hos de som ännu inte funnit intresset. För att så många som möjligt, oavsett bakgrund, ska kunna delta erbjuder Hello World! stipendier och subventionerade deltagaravgifter som utgår från hushållets samlade inkomster.

Omegapoint Group kommer förutom att stödja föreningen ekonomiskt också att ansvara för utvecklingen av en digital mentorsplattform som skall knyta ihop deltagarna med sina mentorer från lägerverksamheten och meetups. Omegapoint kommer även att engagera sig i styrelsearbetet i föreningen.

Digitalt sommarläger under lovets alla veckor

Barn och ungdomar i ålder 8-18 år ges en flygande start i vår digitaliserade värld. Efter en späckad vår med många möten och meetups samt en framgångsrik lansering i Göteborg är Hello World! igång med sommarens lägerverksamhet i Ågesta i Stockholm som i år välkomnar över 1 400 barn från hela Sverige och Europa. Föreningen har delat ut 120 stipendier och nästan hälften av övriga deltagare har fått reducerad avgift tack vare föreningens partners. En nyhet för i år är "komboläger" där man kombinerar programmering och digitalt utvecklande med exempelvis streetdance, ridning, golf och filosofi.

För mer information om Omegapoints engagemang i Hello World! kontakta:

Anna-Clara Söderbaum

VD, Omegapoint Stockholm AB