Omegapoints presentationer på Agila Sverige

Omegapoints presentationer på Agila Sverige

Agila Sverige är en konferens för alla som är intresserade av agila metoder och vill lära sig mer om hur man gör systemutveckling effektivare, roligare och mer värdeskapande.

Under två dagar i slutet av maj skapades en mötesplats där deltagarna samlades för att utbyta erfarenheter, kunskaper och idéer med varandra.

Deltagarna på Agila Sverige representerade en bred erfarenhet med allt från chefer till programmerare, vissa var rena nybörjare andra bidrog med mycket erfarenhet. Oavsett bakgrund och erfarenhet delade alla med sig av sina erfarenheter och utmaningar.

Omegapoint Group AB ställde upp med en imponerande skara föredragshållare som alla drog mycket publik och fick stor uppskattning för sina presentationer.

Här följer en kort sammanfattning av Omegapoints föredrag inkl. en film från deras respektive presentationer.

Nästa konferens går av stapeln den 23 – 24 maj, 2019.

Led hjärnan rätt

Jenny Svensson Höglund - scrum master, agil coach och organisationsutvecklare på Omegapoint Umeå

Varför har jag så lätt att hänga med och testa vissa människors idéer när jag kan vara så skeptisk mot andras förslag? Denna fråga fick mig att fundera över hur ledarskap utövas, vad säger dagens forskning om hjärnan och hur hänger det ihop med Googles resultat om snällhet och trygghet i team? Svaret på dessa frågor ledde mig till Neuroledarskap. Nyfiken? - Kom och lyssna på kortversion av hur du kan skapa de bästa förutsättningar för dina medarbetares hjärnor.

3R - en lättrörlig arkitektur håller attackerna borta

Dan Bergh Johnsson – Vice President Omegapoint Academy

Moln och virtualisering beskrivs ibland som problematiska vad det gäller säkerhet. Men, om man inspireras av den design och arkitektur som behövs för att funka bra i en moln-miljö, så får man också egenskaper som leder till oväntat hög säkerhet. Genom att designa våra system enligt stateless-principen, med service discovery och extern konfiguration, så kan vi plötsligt hantera våra instanser på ett sådant sätt att s k ”Advanced Persistent Threats”-attacker blir hart när omöjliga att genomföra. Vårt system har blivit ”Secure by Design”.

Oops we did it again

Magnus Tholén – projektledare och COO på Omegapoint Stockholm

Här kommer ett väldigt retro retrospektiv som grundar sig i RUP. Få nämner RUP i diskussioner om agil utveckling men rätt använt var det fullt möjligt att jobba agilt med RUP. Detta lilla tal belyser de fel man oftast gjorde med RUP och är i full färd med att göra med Scrum.

The ART of being a team

Jennie Mårtensson – agil coach, verksamhetsutvecklare och konsultchef på Omegapoint Stockholm

Det här med välfungerande team….hur svårt kan det vara egentligen? Varför fungerar en del team så fantastiskt bra och andra inte alls? Jag kommer att prata om tre hörnstenar för att skapa fantastiska team - hur avsaknaden av dessa märks, och även ge tips för hur man kan bygga upp dessa. The ART of being a team

Minimum Viable Security

Sebastian Åkerman - Certified Information Systems Security Professional (CISSP) och konsultchef på Omegapoint Stockholm

Begreppet Minimum viable product (MVP) används för att beskriva den minsta mängd krav eller features som vi måste implementera för att få en produkt som vi kan utvärdera ur ett användarperspektiv. Det vill säga det billigaste vi kan komma undan med för att faktiskt kunna testa vår produktidé. Minimum viable security bygger på samma princip. Vad är den lägsta nivå av säkerhet som vi kan komma undan med utan att äventyra våra kunders förtroende eller riskera att bryta mot lagar och regelverk? En MVP exponerar begränsad funktionalitet och information för en (i regel) begränsad användargrupp. Ska vi behöva implementera alla säkerhetskrav som behövs för den fullständiga lösningen även för en MVP? Eller kan vi hitta en minsta nivå av säkerhet som duger för den begränsade riskexponering som en MVP innebär?