Omniarch stärker Åhléns e-handelsresa med strategiskt stöd

Omniarch stärker Åhléns e-handelsresa med strategiskt stöd

Åhléns som har en av Sveriges snabbaste växande e-handelsplattformar har under pandemin sett en kraftig tillväxt och för att ytterligare snabba på utvecklingen väljer nu Åhléns att ta in Omniarch som stöttande partner inom digital strategi.

Omniarch har fått i uppdrag att stötta med nyckelposition inom företaget för att stärka Åhléns digitala strategier. Omniarchs uppdrag handlar också om att verka för en för kundresan anpassad organisation som effektivt kan stärka användarupplevelsen och proaktivt verka för relevant positionering i mötet med dagens och morgondagens allt mer e-handlande kunder.

Pelle Pettersson, VD, om det prestigefyllda uppdraget:

Åhléns ägs av Axel Johnson-koncernen där vi hos Axfood/Hemköp under 2020 och 2021 visade på vilka resultat vi kan uppnå med vårt flexibla och kompetenta team. Nu fortsätter vi med att ta oss an Sveriges ledande varuhuskedja där vi stöttar med såväl strategisk som operativ skärpa. Vi är ödmjuka inför uppgiften och samtidigt stolta över att kunna presentera Åhléns som en ny kund hos Omniarch.

Mattias Pettersson, medgrundare till och Senior E-commerce Consultant hos Omniarch, berättar om fokusområdena i uppdraget hos Åhléns:

Åhléns har redan kommit väldigt långt i sina digitala satsningar. Att få möjlighet att kliva in med ansvar över ett team som har hög kompetens känns väldigt kul och inspirerande. Mitt fokus som ansvarig blir att förflytta ytterligare kompetens närmare kärnan och effektivisera arbetet internt samt att verka med mitt team för att stärka Åhléns organiska tillväxt.

Johanna Levy, E-commerce director hos Åhlens, kommenterar samarbetet:

Anledningen att valet som leverantör föll på Omniarch var primärt deras styrka inom strategiskt-operativa roller, att dels kunna sätta strategi men också vara så pass operativt kunniga att faktiskt genomföra den också. Vi upplevde att upplägget med Omniarch passar bra in i Åhléns som organisation och något vi kan växa flexibelt med. Vi ser fram emot att jobba tillsammans.

-- -- -- --

Om Omniarch

Omniarch är en snabbväxande byrå för affärsutveckling och e-handelstillväxt. Omniarch har de senaste åren stor påverkan på tillväxtökningen, operationell skärpa och organisationsutveckling hos flera av Sveriges mest kända varumärken; Nelly, Cellbes, MQ Marqet, Hemköp, Nordiska Kompaniet, för att nämna några.

-- -- -- --

Om Åhléns

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 48 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB.