Omniarch x Wildhood Foundation: En ljusare framtid för hotade arter och ekosystem

Vi på Omniarch vill bidra till en ljusare framtid för hotade arter och ekosystem!

Som en del av vårt miljöarbete har vi därför, genom julhälsningar till våra kunder och partners, säkerställt skydd av 200 hektar vildmark i ett av södra Afrikas mest artrika ekosystem under nästa år. Ytan motsvarar 400 fotbollsplaner och vildmarken vi skyddar ligger i Zambezidalen i norra Zimbabwe.

Här lever en av Afrikas sista stora elefantpopulationer tillsammans med tusentals arter av vilda djur, växter och träd. Vårt bidrag ska hjälpa Wildhood Foundation att utbilda och sysselsätta fler kvinnliga parkvakter (länk till YouTube) för att skydda större naturområden just här.

I och med det historiska avtal för naturen som slöts nyligen* är det högaktuellt att både som företag och privatperson göra det vi kan för att skydda den biologiska mångfalden. Omniarch kommer därför så här i slutet av året att uppmärksamma det otroligt viktiga arbete som Wildhood foundation gör för att skydda vildmarksområden och tusentals vilda djur, växter och träd i södra Afrika. Vi önskar med det, alla en riktigt god jul och hoppas detta kan få ringar på vattnet även hos andra aktörer, säger Daniel Aronowitsch, co-founder, Omniarch AB.

Insamlingsstiftelsen Wildhood Foundation grundades 2016 som en reaktion mot den omfattande tjuvjakten och illegala handeln med vilda djur. Wildhoods syfte är att bidra till ett effektivt skydd av hotade arter och vildmarksområden. Insamlade medel går till utvalda lokala insatser som på plats i några av Afrikas mest utsatta områden försvarar de vilda djuren och deras miljöer.

- Vi har sedan start samlat in mer än 14 miljoner kronor och bidrar idag till skydd av 1 000 000 hektar vildmark i Sydafrika och Zimbabwe. Arbetet sysselsätter 175 kvinnliga parkvakter och gynnar 242 hushåll med 726 barn i skolålder. I de områden som Wildhood skyddar har populationerna av vilda djur på fyra år ökat med 400% och tjuvjakten minskat med 80%, berättar Filippa Tarras-Wahlberg, grundare av Wildhood Foundation.

---
*Länderna vid COP15 har nått ett globalt ramavtal. De förbinder sig till att skydda 30 procent av planetens yta senast år 2030.