Stora variationer i vården i Stockholm

På en ny webbplats, OmVård.se, kan patienter hitta information om sjukhus och vårdcentraler. Där kan man få en samlad och nyanserad bild av vården i Stockholms län, och möjlighet att jämföra med andra delar av Sverige. Patienter kan bland annat hitta uppgifter om vårdrelaterade infektioner och användningen av WHO:s checklista.

Varje år blir patienter sjuka av att ligga på sjukhus. Urinvägsinfektioner och infektioner i operationssår hör till det patienter kan drabbas av, med ökade kostnader och stort besvär för patienterna som följd. SKL bedriver just nu en kampanj för att minska infektionerna. Resultatet har övervägande varit positivt, men i Stockholms län skiljer sig sjukhusen mycket åt.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) mäter andelen vårdrelaterade infektioner på sjukhusen två gånger om året.

Ett av landets bästa sjukhus finns i Stockholms län - i Södertälje. Sjukhuset har lyckats få ner andelen drabbade patienter från 11 % förra året till enbart 3 % vid årets mätning. Det är gott och väl förbi SKL:s mål, att högst en av tjugo patienter ska drabbas av infektioner när de vårdas på sjukhus.

Även Ersta sjukhus har ett mycket bra resultat i senaste mätningen. Förra året fick nästan en av fyra patienter någon form av infektion när de vårdades på sjukhuset. Vid årets mätning hade de fått ner andelen till en av tjugofem patienter.

Ett mindre positivt exempel är Karolinska Universitetssjukhuset. Hela 13 % av patienterna hade fått infektioner när de vårdats vid sjukhusen i Huddinge och Solna. Det är en förbättring från förra året, men fortfarande långt över rikssnittet på drygt 9,7 %. OBS! Siffrorna är korrigerade sedan morgonens utskick.

Positivt för patienterna på Karolinska sjukhuset är däremot att sjukhuset använder sig av världshälsoorganisationens checklista vid operationer som en del i sitt säkerhetsarbete. Den innebär bland annat att operationslaget går igenom om patienten är allergisk mot något, att alla är medvetna om vilket ingrepp som ska göras och att alla har koll på sina uppgifter. Ersta sjukhus och Norrtälje sjukhus har som enda sjukhus i länet valt att inte använda checklistan. Informationen om vilka som använder checklistan kommer från Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag.

- Innehållet i checklistan låter som självklarheter, säger Pontus Österberg, projektledare för OmVård.se, men genom de här enkla uppgifterna har man kunnat undvik tragiska misstag som annars faktiskt sker. Det finns väl dokumenterad forskning som visar att sjukhus som använder checklistan minskar onödiga skador och dödsfall vid operationer.

OmVård.se är en webbplats som samlar uppgifter om kvalitet och vårdresultat för vårdgivare i Sverige.

- Vi tycker att det är viktigt att patienter i Sverige får nyanserad information om sin vårdgivare, säger Kerstin Beckman, kommunikationsansvarig på OmVård.se. Som patient ska du till exempel kunna kräva att ditt sjukhus gör allt för att minimera infektionsrisken, och du ska kunna se om de uppfyller kravet. Därför samlar vi in information från bland annat SKL och tillgängliggör det tillsammans med annan relevant information. På så sätt kan du som patient få en mer nyanserad bild av vården än om du bara tittar på någon enstaka siffra.

• who
  • infektioner