Vårdrelaterade infektioner minskar i Östergötland

På en ny webbplats, OmVård.se, kan patienter hitta information om sjukhus och vårdcentraler. Där kan man få en samlad och nyanserad bild av vården i Östergötland, och möjlighet att jämföra med andra delar av Sverige. Patienter kan bland annat hitta uppgifter om vårdrelaterade infektioner och användningen av WHO:s checklista.

Varje år blir patienter sjuka av att ligga på sjukhus. Urinvägsinfektioner och infektioner i operationssår hör till det patienter kan drabbas av, med ökade kostnader och stort besvär för patienterna som följd. Det har varit ett omfattande problem i Östergötland. För ett år sedan låg landstinget högt över rikssnittet för den här typen av infektioner. På snittsjukhuset i Sverige drabbades ungefär en av tio patienter av infektioner, i Östergötland drabbades nästan 15 %.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) mäter andelen vårdrelaterade infektioner på sjukhusen två gånger om året.

En ordentlig uppryckning har skett på sjukhusen. I år har de fått ner andel personer som smittas på sjukhus till 9 %. Även om det ännu är över rikssnittet är förbättringen stor.

Särskilt Motala lasarett har visat på en positiv förändring. Vid mätningen 2008 fick var femte patient en infektion på lasarettet, men i årets mätning hade andelen minskat till en av tio patienter.

Trots förbättringarna är det en bit kvar till SKL:s mål, att högst en av tjugo patienter ska drabbas av infektioner när de vårdas på sjukhus.

Ett tecken på att sjukhusen i Östergötland tar patientsäkerheten på allvar är att sjukhusen i länet använder världshälsoorganisationens checklista vid operationer. Den innebär bland annat att operationslaget går igenom om patienten är allergisk mot något, att alla är medvetna om vilket ingrepp som ska göras och att alla har koll på sina uppgifter. Informationen om vilka som använder checklistan kommer från Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag.

- Innehållet i checklistan låter som självklarheter, säger Pontus Österberg, projektledare för OmVård.se, men genom de här enkla uppgifterna har man kunnat undvik tragiska misstag som annars faktiskt sker. Det finns väl dokumenterad forskning som visar att sjukhus som använder checklistan minskar onödiga skador och dödsfall vid operationer.

OmVård.se är en webbplats som samlar uppgifter om vårdgivare i Sverige.

- Vi tycker att det är viktigt att patienter i Sverige får nyanserad information om sin vårdgivare, säger Kerstin Beckman, kommunikationsansvarig på OmVård.se. Som patient ska du till exempel kunna kräva att ditt sjukhus gör allt för att minimera infektionsrisken, och du ska kunna se om de uppfyller kravet. Därför samlar vi in information från bland annat SKL och tillgängliggör det tillsammans med annan relevant information. På så sätt kan du som patient få en mer nyanserad bild av vården än om du bara tittar på någon enstaka siffra.

• sjukvård
  • who