Åtta av tio anser inte att 2020 var så dåligt, trots allt

En undersökning genomförd av fotoboksappen Once Upon visar att mer familjetid och att inse vad som verkligen betyder något i livet var det bästa med 2020.

COVID-19-pandemin har påverkat våra liv på många sätt, inte bara vårt sätt att arbeta, tänka och agera, utan också hur vi spenderar vår tid. I en nyligen genomförd europeisk undersökning, gjord av fotoboksappen Once Upon, uppgav nästan en fjärdedel att de personligen haft ett fantastiskt år, trots pandemin. 65 procent hade blandade känslor angående 2020, men kände att det ändå blev okej i slutändan. På den specifika frågan om vad som var det bästa med året var den tydliga vinnaren mer tid med familjen, även om 2,3 procent ansåg att spendera mer tid med familjen var den värsta delen av 2020.

Färre än var sjätte person ser 2020 som negativt
Med tanke på att 2020 har varit en utmaning för många på olika sätt, är det förvånande att så få som 15procent av de svarande ser 2020 som ett negativt år. När en tillfrågas om vilka minnesvärda ögonblick från2020 som sticker ut, är följande tre svar vanligast; familjetid, födda barn och bröllop. En förklaring till detta kan vara att alla dessa förekommer i våra privata sfärer, där vi också tillbringade större delen av vår tid under det gångna året.

Året och effekterna av covid är värda att minnas
Nästan alla deltagare uppgav att pandemin drabbat dem på olika sätt, till exempel att de inte kunde resa, saknade vänner eller behövde arbeta hemifrån. 17,6 procent uppgav att de upplevde mycket mindre FOMO (fear of missing out) under 2020 och nio av tio ansåg att 2020 var värt att komma ihåg, trots pandemin och att de varit tvungna att anpassa sig till de nya omständigheterna.

Ökning av sparade ögonblick och bevis på att värdefulla vardagliga minnen värderas högt
64,5 procent tog samma mängd foton, eller fler, under 2020 jämfört med 2019 – vilket är överraskande eftersom vi har sett en minskning av flygresor med 81 procent* i Europa under det senaste året. Vanligtvis har kring 40 procent av alla fotoböcker som skapas i Once Upon-appen ett resetema, men trots att mängden fotoböcker om resor har minskat under 2020 har de ersatts med böcker om pandemin och vardagliga stunder nära hemmet. ”Under 2020 har vi sett över tusen böcker med olika Covid- och Lockdownteman. Detta, tillsammans med det faktum att så många har tagit samma mängd eller fler bilder än året innan, förvånade oss lite. Vi är väldigt glada att se att så många väljer att bevara och värdesätta alla aspekter av sina liv, även de vardagliga stunderna tillsammans, i en fotobok.”, säger Lina Andersson, VD på Once Upon.

Över hälften av deltagarna har provat något nytt under 2020
Begränsad möjlighet att delta i social aktivitet utanför hemmet har resulterat i att över 50 procent har prövat något nytt under 2020. Mer än en fjärdedel säger att deras matlagning har förbättrats. En av åtta uppger att de prövat en ny sport, som kan vara välbehövligt med tanke på alla nya och förbättrade matlagningsskills. 2,5 procent har lärt sig ett nytt språk och en av 40 lärde sig att spela ett nytt instrument.

Rapporten innehåller data från 3980 europeiska Once Upon-användare som har interagerat med applikationen under de senaste 12 månaderna, och frivilligt och anonymt delat sina erfarenheter från 2020.

* Källmaterial: https://www.schengenvisainfo.com/news/81-decrease-in-passenger-traffic-at-european-air-ports-so-far-this-year/

Några exempel på svar på frågan ”Vad är ditt absolut bästa minne från 2020?”:
Hur de riktiga vännerna finns kvar trots att man inte träffar dem (Tyskland)
Att komma ut med barnen mer än vanligt (Storbritannien)
Att vara med min familj varje dag, och äta lunch tillsammans (Nederländerna)
Vi hade en trevlig jul på egen hand (Sverige)
Våra zoom-samtal, med 5 systrar och 1 bror, varje fredagskväll där vi stöttar varandra (Storbritannien)
Tid till att fota mina växter och blommor (Italien)
Familjestunder runt köksbordet (Nederländerna)
Vårt positiva graviditetstest (Tyskland)
Kaffepauser med min bästa vän (Österrike)
Hur vi kan lära oss att leva med mindre (Nederländerna)

Kategorier

Appen där du på ett enkelt sätt, direkt i mobilen och lite i taget, kan bygga en fotobok av dina egna bilder. På var sitt håll kan du och dina vänner eller familj skapa en bok tillsammans direkt i appen. Alla får bidra med sina bilder och redigera uppslag live direkt i appen. Böckerna dimper ner i brevlådan efter några dagar.

Antonia Stubbe-Pettersson

Presskontakt +46703043775

It's your story

Väck dina minnen till liv med Once Upon. Lägg till dina favoritfoton i Once Upon-appen eller på webben, berätta dina bästa historier och se hur dem omedelbart förvandlas till en fotobok, designad för att hålla i generationer.

Once Upon Publishing AB
931 32 Skellefteå