Öresundsverket, som ägs och drivs av Sydkraft Thermal Power AB, tryggar elförsörjningen i Skåne och fjärrvärmeleveranserna till Malmöborna. Kraftverket bidrar också starkt till försörjningssäkerheten i hela Sverige.

​ONE Nordic vinner betydande avtal med Sydkraft Thermal Power

ONE Nordic har nyligen vunnit tre fleråriga underhållsavtal med Uniper-ägda Sydkraft Thermal Power gällande underhållsarbete på flera kraftanläggningar i Skåne, Blekinge och Halland. Syftet med underhållet är att minska risken för störningar, haverier och produktionsstopp i anläggningarna.

De tre olika avtalen avser

• underhållsåtgärder i 0,4-130kV-ställverk i Öresundsverket, Barsebäcksverket, Karlshamnsverket och gasturbinanläggningen i Halmstadverket
  • förebyggande och avhjälpande underhåll i Öresundsverket och gasturbinanläggningen i Barsebäcksverket
  • larm-, beredskaps- och underhållsarbete i Halmstadverkets gasturbinanläggning.

- Vi är mycket stolta över att ha vunnit dessa tre avtal med Sydkraft Thermal Power. Avtalen visar att vi har ett starkt och attraktivt underhållserbjudande för olika typer av kraftanläggningar. Vi erbjuder tjänster och kundanpassade avtal inom allt från förebyggande och felavhjälpande underhåll till beredskap, säger Ulf Pettersson, säljansvarig ONE Nordic.

Läs om ONE Nordics erbjudande inom service och underhåll

Om Uniper

Uniper är en global energikoncern och ett globalt varumärke. Koncernens verksamhet grundar sig på E.ON:s tidigare storskaliga elproduktion. I Sverige är Uniper en stor elproducent för svensk basindustri, med produktionsanläggningar runt om i landet för klimateffektiv vattenkraft och kärnkraft samt naturgaseldad kraftvärme och reservkraft. Unipers helägda kraftbolag i Sverige är Sydkraft Nuclear Power AB, Sydkraft Hydro Power AB, Sydkraft Thermal Power AB samt Barsebäck Kraft AB. Inom OKG AB är Uniper dessutom majoritetsägare. Kontoret för svenska moderbolaget Sydkraft AB finns i Malmö. Läs mer om Uniper.