BILD: Jonas Arvidsson, Vd på ONE Nordic koncernen

Eleda kommer förvärva ONE Nordic från Altor Fund III

ONE Nordic kommer att förvärvas av Eleda-koncernen, vilken i sin tur i majoritet ägs av Altor fund V.

Det nya Eleda blir en expansiv koncern med fokus på ledningsinfrastruktur och anläggningsarbeten inom infrastruktur, med fokus på små och mellanstora projekt och tjänster inom bland annat vatten-, väg-, och energiarbeten samt datorhallar. JVAB stärker Eleda i Stockholmsområdet och har stark expertis inom vatten- och avloppsarbeten. ONE Nordic bidrar med ny kunskap och breddar Eledas expertis inom eldistribution och förnybar energi (vind- och vattenkraft). Bolagen har en imponerande tillväxtresa bakom sig, med ökande marknadsandelar i snabbväxande delar av marknaden. Tillsammans uppgick bolagens omsättning till omkring 6 miljarder kronor 2019.

- ONE Nordic är idag starkare än någonsin. Under Altors ägande har ONE Nordic framgångsrikt breddat verksamheten från service och underhåll inom eldistribution till tjänster och projekt inom förnybar energi, och vi ser nu fram emot nästa tillväxtresa som en del av Eleda. Vi har redan flera gemensamma kunder och vi ser fram emot att de blir ännu fler, säger Jonas Arvidsson, Vd på ONE Nordic koncernen.

Läs mer information om förvärvet i Eledas pressmeddelande

Läs mer information om Eleda-koncernen

ONE Nordic har cirka 1 100 medarbetare och omsätter ca 2 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Malmö.