Känslokalibrerare, Kvantdatorkonsult eller Globalismkonsult?

När OnePartnerGroup lyft morgondagens arbetsmarknad i en kampanj som riktat sig till studenter har morgondagens arbetsmarknad klarnat något. Efter att en tävling som berör titlar på morgondagens arbetsmarknad avslutats står det klart att såväl Globalismkonsulter som Känslokalibrerare lär behövas framöver.

Under två månader har OnePartnerGroup riktat kommunikation kring morgondagens arbetsmarknad till studenter vid svenska universitet och högskolor. Detta har gjorts i samband med en tävling där studenterna själva haft chansen att spekulera kring vad de tror är yrken på morgondagens arbetsmarknad.

– Det har varit otroligt spännande och inspirerande att följa studenternas tankar kring vilka tjänster de kommer att kunna söka till i framtiden. säger Jane Bergman, Employer Branding Manager på OnePartnerGroup.

Nu har de mest kreativa bidragen korats till vinnare och några av vinnarbidragen är:

Globalismkonsult, Linus Olsén – ”Människor kommer att bli mer och mer sammankopplade med varandra, över nations- och språkgränser. Många naturliga tendenser gör att vi människor vill sluta oss i små samhällen, så Globalismkonsulten möjliggör då för människor att samarbeta utanför gamla fördomar och banar vägen för mer öppna perspektiv.”

AI-samordnare, Henrik Karlsson – ”Arbetar med integrering av AI och robotar i hemmet och på arbetsplatsen. AI-samordnaren anpassar miljöer för AI och robotar. Samordnaren utbildar även personal och ledning i att arbeta med AI och robotar samt utvecklar en god attityd gentemot robotiseringen.”

Känslokalibrerare, Jonathan Hallqvist – ”När robotar fått känslor behövs någon som ser till att de håller dom på rätt nivå. Inte för arg eller för ledsen. Så en psykolog, fast för robotar. Antagligen blir det en blandning mellan att pilla med deras hårdvara och att ställa frågor hur de känner sig.”

Tekniktolk, Emelie Hemlin – ”Assistans för äldre generationer som inte kan/vill/orkar ta till sig all ny teknologi, och alltså behöver en tolk för att förstå och kunna röra sig i det nya robotsamhället.”

– Aldrig tidigare har arbetsmarknaden varit så föränderlig och rörlig som nu. Samtidigt ser vi att mjuka värden blir allt viktigare, både hos kandidater som söker framtida arbetsgivare men även utifrån en arbetsgivares perspektiv när de söker efter potentiella medarbetare, berättar Bergman.

De bidrag som vi valde ut går i linje med hur vi tror, och hoppas att morgondagens arbetsmarknad kommer se ut.

Som rekryterings- och bemanningsföretag med verksamhet på cirka 50 orter runt om i Sverige ser OnePartnerGroup att de genom att lyfta den här typen av frågor och funderingar möter studenter och deras behov. Då företaget finns såväl i Stockholm och Malmö som i Tingsryd och Karlshamn har de väldigt många potentiella kontaktytor med just målgruppen studenter. Det kan vara de som åker till hemstaden över sommaren och sommarjobbar eller de nyutexaminerade som söker jobb där de studerat eller på en annan ort.

– Oavsett hur morgondagens arbetsmarknad ser ut eller var de kommer att bo kommer studenterna att kunna vända sig till oss. Vi kommer att kunna erbjuda dem tjänsterna och finnas där för dem på vägen avslutar Bergman.

• morgondag
  • framtid
  • arbetsmarknad
  • bemanning
  • rekrytering

Vi finns nära dig. OnePartnerGroup är verksamt på ett 50-tal orter med drygt 2600 engagerade medarbetare. Genom vår kännedom om, och närvaro på, så många platser är vi Sveriges lokalaste samarbetspartner. Hur kan vi hjälpa dig?