Sverige debut för mopedbilen Dué

2013 uppnådde Ligier 32% marknadsandel på mopedbilsmarknaden i Sverige och den 23 januari 2014 på MC Mässan i Göteborg lanseras ytterligare en bilmodell, Dué, som finns i prisintervallet 99 900 kr – 119 900 kr. Ett prisförhållande som är helt unikt för den svenska marknaden.

Redan 1980 lanserade franska Ligier sin första mopedbil. Sedan dess har utvecklingen gått kraftigt framåt. Ligier befäster sin marknadsledande position för mopedbilar i Sverige med att lansera den nya modellserien Dué.

- Vi är mycket glada att lansera Dué på den svenska marknaden. Nu kan vi erbjuda ett komplett utbud av moderna och säkra mopedbilar för att passa alla behov och smaker, berättar Lars Harlin, VD för Dealy, Sveriges generalagent för Ligier.

Dué är den första mopedbilsmodellen som är byggd på Ligiers helt nyutvecklade lättvikts plattform. Den är uppbyggd av en aluminium rörrams konstruktion i kombination med ABS plast. Bilens tjänstevikt är endast 385 kg.

Hjulupphängning, dörrar och robusta konstruktioner känns igen från Sveriges mest sålda mopedbil Ligier JS50. Bilen har förstärkta stötfångare fram och bak.

Bilen drivs av den tysta och moderna tvåcylindriga Lombardini ACT Progress diesel motorn samt är utrustad med den steglösa automatiska växellådan av CVT typ.

Maxhastighet 45km/h och är godkänd för två personer. Den två–åriga garantin gäller utan milbegränsning.

Mopedbilen Due finns i tre utföranden

Dué Initial – en enklare utrustad bil med mycket charm. Passar konsumenter som absolut vill ha en ny mopedbil till lägsta pris och kan avstå en del detaljer. Pris. 99 900 kr.

Dué Dynamic och Dué Dynamic Plusline – det är två bilar där konsumenten väljer till detaljer som är viktiga för deras unika behov. Pris från 109 900 kr.

Om mopedbil

Jämförelse med EU–mopeden är mopedbilen ett tryggt transportmedel med samma komfortdetaljer som hittas i en personbil, något som inte minst uppskattas vintertid.

Kraven för att köra bilen är fyllda 15 år och ett AM–körkort. Ligiers mopedbilar attraherar i allt större grad tonåringar med en aktiv fritid där bilen löser familjens skjutsbehov. Tonåringen gillar friheten och tryggheten som en mopedbil står för och föräldrarna uppskattar friheten att låta barnet skjutsa sig självt bakom ratten på sin Ligier. För stadstrafik fungerar mopedbilen ypperligt då dess toppfart på 45 km/h överstiger snitthastigheten i stadsmiljö som allt oftare får lägre och lägre hastighetsgränser.

Mopedbilen behöver inte genomgå kontrollbesiktning och är inte belagd med fordonskatt. Den är även befriad från trängselskatt.

Om Ligier

Ligiers rötter återfinns inom bilsporten, där den bilintresserade säkert minns företagets 20 år i bilsportens finrum F1. Erfarenheterna från lätta, starka och hållbara konstruktioner kom väl till pass vid utvecklingen av dagens mopedbilar.

Idag är Ligiers franska fabrik en fullt modern och automatiserad anläggning som bygger bilar av hög kvalité med stor precision. Avancerade tekniska lösningar som helsvetsad aluminiumram med sidokrockskydd, rejält dimensionerade skivbromsar, avancerad hjulupphängning för bästa väggrepp och bromsförmåga samt nyttjandet av både golv och ram för bästa vridstyvhet är exempel på Ligiers racingarv och högteknologiska kunnande som ger kunderna ett problemfritt, tryggt och säkert ägande.

Ligier mopedbilar säljs hos 26 återförsäljare från Kiruna i norr till Ystad i söder. Ligiers generalagent i Sverige är Dealy Sweden AB.

Ligiers mopedbilsmodeller: Dué, IXO, JS50 och JS50 RC.

Om Ligier Sverige

Ligier Sverige arbetar för att ge aktiva ungdomar och familjer möjlighet att ta sig dit de vill och nå sina mål. Vi kallar det för ”#FreedomToMove”.

• dué dynamic plus
  • dué dynamic
  • dué inital
  • dué
  • mopedbil
  • mopedbilar
  • lars harlin

Hos Dealy Sweden AB hittar du en mängd roliga, prisvärda och nyttiga ”måste ha” produkter.
Vi har på kort tid etablerat oss som en av Sveriges absolut största generalagenter inom bland annat fyrhjulingar. Men vi har också snöslungor, eldrivna arbetsfordon, mopedbilar, motorcyklar, mopeder, båtar och mycket annat spännande.

Våra återförsäljare finns till ditt förfogande över hela Sverige. Där kan du se, provköra och få den hjälp du behöver både före och efter ett köp.

Förklaringen till att så många köper våra produkter är flera. De tre viktigaste är:

• Mycket för pengarna – köptrygghet. Vi har stora lager av reservdelar i Sverige
  • Vi har funnits sedan 1964 – våra kunniga auktoriserade verkstäder och butiker över hela Sverige, 160 stycken.
  • Vi är ett Svenskt företag med personal som är engagerade i sitt jobb och som ställer upp för våra kunder.

• Kontakter

Pontus Olsson