Nya Opel Corsa tar toppteknologier till småbilssegmentet

• Adaptiv: Banbrytande bländfri strålkastarteknologi som i Astra och Insignia
  • Klimatvänlig: Sjätte generationen Corsa får ren el-version
  • Lättillgänglig: Opel erbjuder toppteknologi till alla sedan 1899

Opel lanserar den sjätte generationen Opel Corsa i år. Från den första modellen som lanserades 1982 och fram till nu har mer än 13,5 miljoner enheter sålts. Den nya generationen kommer att, för första gången, få den revolutionerande och prisbelönta strålkastarteknologin IntelliLux LED® matrix. Det adaptiva och bländfria LED-systemet har imponerat på experter och kunder sedan introduktionen i nuvarande Opel Astra (Årets Bil 2016).Efter att matrix-strålkastarna (som vanligtvis endast funnits på dyra premiumbilar) introducerades i kompaktklassen kommer de nu för första gången i det mycket populära B-segmentet som är det största i Europa. Det här är ytterligare ett bevis på hur Opel demokratiserar avancerad teknologi.

– Vi firar 120 år med bilproduktion i år och i och med det 120 år fyllda av innovationer som alla har råd med, säger Michael Lohscheller, Opels VD. ”Vi har alltid gjort toppmodern teknik tillgänglig för alla. Det är vårt uppdrag och vår motivation och det gäller i synnerhet för en modell som är lika populär som Opel Corsa. Vi kommer därför att utrusta nästa generation av vår storsäljare med den bästa ljustekniken – IntelliLux LED® matrix-strålkastare”.

Både kunder och experter är redan lyriska över matrixstrålkastarna i flaggskeppet Insignia och i Astra. I Europa utrustas 20 procent av nya Astra och 60 procent av nya Insignia med det här innovativa systemet, vilket betyder att cirka 90 000 nya Opel-bilar utrustade med matrix-teknologin sätts i trafik på den europeiska marknaden per år. De bländfria matrixstrålkastarna anpassar sig automatiskt och kontinuerligt till rådande trafiksituation och omgivning. Trafik som man närmar sig och bilar som kör om klipps helt enkelt ur det belysta området. Bländning minimeras på så sätt och förare får optimal sikt.

Elektrifierad: Nya Opel Corsa blir en elbil för alla

Opel kommer att öppna orderböckerna för två nya elektrifierade modeller under första hälften av 2019 – för el-versionen av nästa Corsa och för SUV:en Grandland X som plug-in hybrid . ”Opel kommer att bli elektrisk” har Opels VD Michael Lohscheller deklarerat. ”Vi offentliggjorde det när vi presenterade vår strategiska plan PACE! i november 2017, och nu levererar vi på det”.

I synnerhet Corsa kommer att ge Opel ytterligare fart i år. Den storsäljande modellen, vars första generation hade premiär för 37 år sedan, kommer att för första gången erbjudas som elbil. Lohscheller lovar en konkurrenskraftig prissättning: ”Med nya Corsa kommer vi att göra elektrisk mobilitet tillgänglig för många kunder – det blir en riktig elbil för folket”.

Besök: