Gå direkt till innehåll
En flicka från Jemen, ett land som ligger på plats 5 på World Watch List 2024 (foto: Andrew Svk, Unsplash).

World Watch List 2024 - Sjufaldig ökning av antalet attacker mot kyrkor

Situationen för kristna blir allt värre, det visar Open Doors årliga rapport World Watch List. 365 miljoner kristna förföljs nu för sin tro, samtidigt som våldet mot kristna ökar.
– Förföljelsen av världens kristna är kraftigare och mer vidsträckt än någonsin tidigare. Var sjunde kristen på vår jord är förföljd för sin tro. Utvecklingen har varit enorm de senaste tio åren, säger Peter Paulsson, generalsekreterare för Open Doors Sverige.

Internationellt.
Över 82 procent av alla kristna som dödades på grund av sin tro under förra året var från Nigeria, som hamnar på sjätte plats på Open Doors World Watch List 2024 (WWL). Listan rangordnar de 50 länder i världen där kristna möter mest förföljelse och diskriminering.
Det finns ingen annan region i världen där det dödas så många kristna på grund av deras tro som i Afrika söder om Sahara. Så har trenden sett ut under flera år.
– Det religiöst motiverade våldet fortsätter att öka och intensifieras i området. Afrika söder om Sahara är det område i världen med störst tillväxt av islamistiska grupper, som utnyttjar ostabila länder över hela kontinenten, förklarar Peter Paulsson.
Intensivt våld i Etiopien (plats 32 på World Watch List) har inneburit att antalet attacker på kyrkor och skolor har ökat kraftigt. Det har även skett en stark ökning av antalet företag, ägda av kristna, som bränts, plundrats eller konfiskerats i Burkina Faso (plats 20) och Centralafrikanska republiken (plats 28).
Denna våldsutveckling speglar läget i övriga Afrika och i andra länder som finns på den årliga listan, då antalet attacker ökat kraftigt globalt sett.
– Antalet rapporterade attacker mot kyrkor och kristna institutioner är det högsta någonsin. Det här är en tydlig eskalering av en utveckling som har pågått under flera år, i framför allt Kina, Indien och Nigeria, säger Peter Paulsson.

WWL 2024 i siffror

• 4 998 kristna i världen dödades på grund av sin tro. Siffran är troligtvis betydligt högre eftersom många fall inte rapporteras, och mörkertalet är stort.
• En sjufaldig ökning av antalet attacker på kyrkor, kristna skolor och sjukhus. Från 2 110 (WWL 2023) till 14 766 (WWL 2024).
• Antalet kristna som misshandlats eller hotats ökade från 29 411 rapporterade fall (WWL 2023) till 42 849 fall.
• Attackerna mot bostäder ökade från 4 547 (WWL 2023) till 21 431.
• Antalet kristna som tvingades fly från sina hem mer än fördubblades, från 124 310 till 278 716 kristna.
• 365 miljoner kristna (var sjunde kristen i världen) möter en allvarlig nivå (eller mer) av förföljelse och diskriminering på grund av sin tro. Förra årets siffra var 360 miljoner.

Afrika söder om Sahara:
Problemen med radikal islamism och totalitära regimer förstärks av yttre faktorer
Minst 4 606 kristna dödades på grund av sin tro i länderna söder om Sahara som finns med på World Watch List. 16 av dessa 26 länder uppnådde mycket höga poäng (minst 12 poäng, av 16,7 möjliga) i underkategorin våld.
– Hotet från militanta islamister i Afrika söder om Sahara har stigit till en nivå där många kristna i regionen har anledning att känna stark oro, säger Frans Veerman, direktor för World Watch Research, den forskarenhet inom Open Doors som tar fram World Watch List.
Han konstaterar att kristna blir måltavlor och är extra sårbara på en kontinent som är drabbad av både radikal islamism och allt fler totalitära regimer.
– Detta är ett stadigt växande hot mot kristna söder om Sahara, och om dessa två problem förblir okontrollerade, kommer de kristna att på sikt tvingas bort från sina hem och byar. Minst 16,2 miljoner kristna i Afrika söder om Sahara hade tvångsförflyttats på grund av våld fram till slutet av 2022. Regeringarna inom regionen måste vidta effektiva åtgärder för att möta det ökande inflytandet från jihadister och prioritera skyddet av dem som drabbas av angrepp. Annars kommer kristna samhällen som tidigare blomstrat att försvinna helt, säger Frans Veerman.
Att radikala islamister utnyttjar instabila politiska förhållanden är en vanligt förekommande hotbild på den afrikanska kontinenten. Instabila regeringar och efterföljande osäkerhet på grund av detta har öppnat dörrar för jihadister i exempelvis Burkina Faso, Mali (plats 14), Moçambique (plats 39), Nigeria och Somalia (plats 2).

Mali och Wagnergruppen

När franska trupper lämnade Mali 2022 övertogs deras baser av Wagnergruppen. Dess inflytande har påtagligt begränsat utrymmet för kristna i samhället. Det har blivit farligt att påtala orättvisor från regeringen eller våldshandlingar som utförs av Wagnergruppen. Kristna riskerar dessutom repressalier, då de förknippas med västvärldens kritik mot Wagnergruppens aktioner, då kristendomen betraktas som en västerländsk religion. Denna privatarmé har inte stoppat militanta islamister, trafficking eller kriminella syndikat, som fortsätter verka med straffrihet. Kristna i Mali tvingas ofta mötas under polisbeskydd. Regeringens förmåga att påverka situationen minskar snabbt, vilket är en oroande trend.

Indien – våldet ökar inför valet 2024

Det skedde en kraftig ökning av antalet kristna indier som hade dödats, liksom av antalet kyrkor och kristna skolor och hem som angripits under rapporteringsperioden för WWL 2024.
Den värsta händelsen utspelades i delstaten Manipur i nordvästra Indien (plats 11) i maj 2023. Det som började som en etnisk konflikt, fick en religiös dimension när kristna blev den mest utsatta måltavlan under kravallerna. I våldets spår fanns 160 dödade kristna och tusentals som tvingades fly efter att deras hem satts i brand. Bland annat spreds en skrämmande video som visar hur två kvinnor ur kuki-stammen, där en övervägande del är kristna, tvingas gå nakna framför en antastande mobb. Detta bekräftar att det ofta är kvinnor som får betala ett högt pris under en konflikt.

Indien i siffror

• En niofaldig ökning av antalet dödade kristna jämfört med WWL 2023: Från 17 till 160.
• En extrem ökning av attacker mot kyrkor och kristna skolor: Från 67 till 2 228.
• Antalet attacker mot kristnas hem under rapporteringsperioden för WWL 2022 var 91. Året därpå fördubblades antalet till 180. I WWL 2024 är siffran 5 900.

Kyrkor som attackeras eller stängs: Kina och Indien dominerar starkt

I Kina (plats 19) tvingades uppskattningsvis 10 000 kyrkor att stänga eller förstördes, och i Indien 2 228 kyrkor. Det innebär att dessa två länder står för nära 83 procent av alla incidenter och attacker mot kyrkor under rapporteringsperioden för WWL 2024. Av övriga länder utmärker sig även Angola, Burkina Faso, Etiopien, Nicaragua, Nigeria, Niger, Rwanda och Sudan.
I Kina stängdes tusentals kyrkor med hänvisning till en rad gamla och nya regler av myndigheterna. Stora oregistrerade ”husförsamlingar” som samlats på hotell eller i kontorskomplex har tvingats splittra upp sig i en mängd mindre synliga hemgrupper, och många registrerade kyrkor har tvingats lämna sina möteslokaler och gå samman med större kyrkor.
I Indien däremot utförs attackerna av aggressiva folkmobbar. Enligt ärkebiskop Dominic Lupon i Imphal förstördes 249 kyrkor under de första 36 timmarna av Manipurkravallerna. Samtliga dessa kyrkor tillhörde folkgruppen metei, men de förstördes inte av folk ur kuki-stammen, utan av hinduer som angrep sina egna stamfränder (konflikten började som en etnisk konflikt, men riktade sig sedan mot kristna).

Nicaragua

Kommunistdiktaturer i Latinamerika blir alltmer fientligt inställda mot kyrkan. Nicaragua (plats 30) är inget undantag, utan klättrar 20 placeringar på årets lista. President Ortegas regering har blivit allt tydligare i förtrycket av religiös frihet. I april 2023 blev Ronaldo Alvarez, biskop i Matagalpa och en försvarare av mänskliga rättigheter, berövad sitt medborgarskap och dömdes till 26 års fängelse.

Nordkorea behåller första platsen

Nordkorea ligger alltjämt på första plats på World Watch List. Kristna tvingas att utöva sin tro i total hemlighet. Rapporter om övergrepp når sällan internationell media, men ett fall blev känt i april 2023. Fem kristna skulle samlas för att be på en avlägsen lantgård i centrala Nordkorea. En angivare hade tipsat polisen som väntade på dem. De fem arresterade kristna kommer att få många års straffarbete i arbetsläger.

Hoppfulla tecken

Mali: I juni 2023 röstades en ny konstitution i Mali fram, som kan bana väg för en återgång till civilt styre. I den nya konstitutionen finns ett tydligt erkännande av den kristna minoriteten i landet.
Indien: Efter delstatsvalet i Karnataka våren 2023 har Kongresspartiet fått igenom att anti-konverteringslagarna ska revideras. Sedan Narendra Modis parti BJP kom till makten 2014 har anti-konverteringslagar införts i en rad delstater.

Bildtexter:
Peter Paulsson, generalsekreterare Open Doors Sverige

En kyrka som totalförstördes i de våldsamma upploppen
i den indiska delstaten Manipur i maj 2023.

Präststudenten Na’Aman Stephen Danlami begravs. Han omkom när ett församlingshem i Nigeria sattes i brand av en grupp militanta fulaniherdar i september 2023.

Kategorier

Open Doors är en internationell och partipolitiskt obunden missions- och människorättsorganisation som arbetar i över 70 länder för att hjälpa kristna som lever under våld och förtryck.

Sedan starten 1955 har vi hjälpt och utrustat kristna som förföljs för sin tro med traumarådgivning, juridisk hjälp, mikrolån och nödhjälp. Vi tränar kyrkoledare, arrangerar läs- och skrivkurser samt förser förföljda kristna med biblar och annan kristen litteratur.

Varje år tar organisationens forskarteam fram World Watch List, den lista som presenterar de 50 länder i världen där förföljelsen mot kristna är som störst.

Open Doors har internationella kontor i 25 länder, däribland Sverige. Open Doors Sveriges mål är att öka kunskapen i Sverige om den globala förföljelsen av kristna.

Open Doors Sverige är en insamlingsorganisation med 90-konto. Det innebär att vi är anslutna till Svensk Insamlingskontroll, som regelbundet granskar verksamheten och säkerställer att pengarna används korrekt.

Peter Paulsson

Presskontakt Generalsekreterare +46 (0)73 088 44 88