Ett urval av aktiviteter under festivalhelgen.

Årets Open House Stockholm-byggnader presenteras idag

Open House arrangeras varje år i över 40 städer i världen. Festivalen syftar till att öppna upp stadens intressantaste arkitektur gratis för medborgarna, för att stimulera delaktighet och debatt kring den gemensamma stadsmiljön. Allmänheten kommer under tre dagar att få gratis guidade visningar till Stockholms byggnader och platser.

Festivalen Open House grundades i London 1992 av Victoria Thornton, som var frustrerad över barriärerna mellan arkitektkåren och stadens medborgare. Att öppna upp Londons mest spännande byggnader var en väg för att folkbilda och engagera allmänheten i frågor om stadens utveckling och den byggda miljön. Open House Stockholm är en del av det globala nätverket Open House Worldwide. Föreningarna Samhällsbyggarna, Samhällsbyggnadslänken, Stockholms Arkitektförening och Stockholms Byggnadsförening är grundare av Open House Stockholm.

I år stöttas festivalen av bland annat av Humlegården, Vasakronan, Stockholms Byggmästareförening, Akademiska Hus och Kvarnholmen utvecklings AB.

Ämnen

Allmänheten bjuds in till gratis guidade visningar av stadens mest unika och spännande byggnader och platser när den internationella festivalen Open House för tredje året i rad kommer till Stockholm 5-7 oktober 2018.

Festivalen syftar till att involvera allmänheten i stadens utveckling och stimulera intresset för arkitektur och samhällsbyggande.

Festivalen arrangeras av den ideella föreningen Open House Stockholm.

Joanna Messmer

Presskontakt Projektchef 070-090 59 72 LinkedIn
Ellen Norman

Välkommen till Open House Stockholm!

Allmänheten bjuds in till gratis guidade visningar av stadens mest unika och spännande byggnader och platser. Open House Stockholm arrangeras den 4-6 oktober 2024.

Festivalen arrangeras av den ideella föreningen Open House Stockholm.