Byggnaderna som öppnas upp för stockholmare under Open House är nu presenterade

Byggnaderna som öppnas upp för stockholmare under Open House är nu presenterade

Nu har listan presenterats på vilka Stockholmsbyggnader som kommer att öppnas upp för allmänheten när den internationella arkitekturfestivalen Open House genomförs för fjärde året i rad den 4-6 oktober. Under festivalen ges stockholmare chansen till gratis guidade visningar av ett sextiotal byggnader som annars inte allmänheten har tillgång till.

”Vi hoppas att de olika besöken ökar ditt intresse för den byggda miljön och att du ska känna stolthet

och glädje över stadens byggnader.”, Åsa Engwall, styrelseordförande för Open House Stockholm.

I år kommer bland annat följande byggnader att vara öppna för allmänheten:

• -Stockholms Slott – fasadrestaurering, utmaningar och vägval
  • -Reaktorhallen
  • -Norra Djurgårdsstaden
  • -Hagastaden
  • -Solna Strand
  • -Stadsarkivet Liljeholmen
  • -Ralph Erskines Lådan på Lovön
  • -Tingstorget i Alby
  • -Kvarnholmen – en ny stadsdel med historia

I år har vi flera olika stora stadsutvecklingsprojekt bland våra programpunkter.

”Open House ger Stockholmarna möjlighet att uppleva miljöer de inte skulle mött annars. Missa inte chansen att gå in i kända och okända rum i stadens fantastiska utbud.”, säger Torleif Falk, Stadsarkitekt Stockholms stad, Ambassadör för Open House Stockholm.

Om Open House

Festivalen Open House grundades i London 1992 av Victoria Thornton, som var frustrerad över barriärerna mellan arkitektkåren och stadens medborgare. Att öppna upp Londons mest spännande byggnader var en väg för att folkbilda och engagera allmänheten i frågor om stadens utveckling och den byggda miljön. Open House samlar sammanlagd varje år över en miljon besökare i över 40 städer. Open House Stockholm är en del av det globala nätverket Open House Worldwide. Föreningarna Samhällsbyggarna, Samhällsbyggnadslänken, Stockholms Arkitektförening och Stockholms Byggnadsförening är grundare av Open House Stockholm. Partners under Open House Stockholm 2019 är Vasakronan och Humlegården. Festivalen sponsras också av Akademiska Hus, Kvarnholmen, AIX och JM.