Gå direkt till innehåll
Open House Stockholm bjuder på guidade visningar i hela Storstockholm. Här är några exempel från tidigare festivaler: Arkitekturskolan vid KTH, Slussens nya bussterminal, Eva Palmqvist guidar på Kvarnholmen.  Foto: Joanna Messmer, Hawler Rabun
Open House Stockholm bjuder på guidade visningar i hela Storstockholm. Här är några exempel från tidigare festivaler: Arkitekturskolan vid KTH, Slussens nya bussterminal, Eva Palmqvist guidar på Kvarnholmen. Foto: Joanna Messmer, Hawler Rabun

Möt staden på nytt under Open House Stockholm | 30 september–2 oktober 2022

Open House Stockholm är festivalen som slår upp portarna till stadens byggnader, konst och platser.

På fredag den 30 september går startskottet för tre dagars frosseri i arkitektur, konst och stadsbyggnad.

Alla är inbjudna och allt är gratis.

– Många är nyfikna på vad som händer i deras närmiljö och i staden i stort. Under Open House Stockholm får de möjlighet att upptäcka detta, säger Joanna Messmer som är festivalens projektchef.

Under de tre dagarna bjuds allmänheten på gratis guidade visningar med olika teman. Årets upplaga innehåller hela 75 programpunkter, vilket är rekord.

En del av det som visas är sprillans nytt. Annat är bekanta inslag i stadsbilden men med en twist. Ytterligare något beskriver omvandlingar, skeenden eller tekniker: förändrade stadsmiljöer, digitalisering, verksamheter för att möta och mota ett förändrat klimat.

Det som är gemensamt för alla programpunkter är att de på ett lustfyllt sätt bidrar med nya perspektiv, aha-upplevelser och en ökad förståelse för platser och byggnader, arkitektur och konst i vår omgivning.

– En fördjupad dialog om stadsbyggnad och arkitektur är en viktig demokratisk pusselbit. Open House Stockholm är ett unikt sådant forum. Här kan experter, beslutsfattare och en nyfiken allmänhet mötas och samtala om dåtid, nutid och framtid, säger Joanna Messmer.

Årets teman

• Arkitektur - nu och då
  • Stadsutveckling
  • Infrastruktur
  • Hållbarhet
  • Stadsliv

Kontakt:

Joanna Messmer
Projektchef
joanna@openhousestockholm.com

Om Open House Stockholm

Open House Stockholm är den ideella förening som ligger bakom festivalen med samma namn. 2016 hölls den första upplagan i Sverige, i år är det den sjunde i ordningen.

Syftet med Open House Stockholm är att involvera allmänheten i stadens utveckling och stimulera intresset för arkitektur och samhällsbyggande. Alla är inbjudna att ta del av gratis guidade visningar av stadens mest unika och spännande byggnader och platser. Festivalen arrangeras i hela Storstockholmsområdet.

Föreningarna Samhällsbyggarna, Samhällsbyggnadslänken vid KTH, Stockholms Arkitektförening och Stockholms Byggnadsförening är grundare av Open House Stockholm. De delar alla ett stort engagemang för stadens utveckling.

Open House Worldwide

Open House Stockholm är en del av det globala nätverket Open House Worldwide

Open House Worldwide är ett nätverk med 50 organisationer som håller festivaler and dialog om arkitektur, planering och städer över hela världen.

Festivalerna och eventen har omkring en miljon besökare globalt och årligen. 18 000 volontärer gör detta möjligt.