Konflikt om upphandling i Alvesta kommun onödig och dyr

TEXT AV UPPHANDLINGSJURIST MAGNUS JOSEPHSON.  OPIC - Vi vet.

Båda har rätt – ändå blir det så fel!
Inköpschefen anser sig med rätta överkörd - kommunens regler för direktupphandling är tydliga. Kommunchefen anser att han valt en bra leverantör till ett rimligt pris för en konsulttjänst.

Det slutar riktigt illa med uppsägning av en nyckelperson som förmodligen bara ville kommunens bästa när han ingick affären med konsultföretaget.

Jag anser att denna typ av konflikter tydligt visar behovet av att ha högre belopp för direktupphandling hos de flesta kommuner än 88 000 kr som i Alvestas fall.

Det är ingen vinst i att konkurrensutsätta en avancerad konsulttjänst på belopp under 250 000 - 300 000 kr av flera skäl: Man köper inte ett timpris, men köper ett resultat. Det går inte att räkna ut vilken konsult som är bäst, man måste bedöma mjuka faktorer, t ex vilket resultat/vinst/värde/nytta konsulten kan skapa åt kunden. Den konsult som bäst kan lösa det problem som kunden har till budgeterad kostnad skall väljas, inte den med lägst timpris.

Kostnaden för upphandlingen äter upp den lilla prisskillnad som kan uppstå vid konkurrensutsättning under 250 000 kr. För att rättvist jämföra konsulterna måste man analysera rätt saker, sätta ihop rätt upphandlingsteam, gärna ha möte med dem etc. Kostnaden för det arbetet drar snabbt iväg.

Sjukskrivning och avsked kostar

Anta att det hamnar på 30 000 kr vilket är en mycket lågt beräknad siffra. Skillnaden mellan bästa och näst bästa anbudet måste vara minst 50 000 kr för att det skall gå att visa en lönsamhet i affären värd att tala om. Vilka andra större affärer hade man kunnat lägga resurserna på istället och kanske sparat mycket mer pengar på?

Offentlig sektor lider på sikt stor skada av att nyckelkompetenser som dessa (och det gäller både inköpschef som blivit sjukskriven och kommunchef som köps ut) hamnar i bråk pga dessa småsummor. Bråket gällde skillnaden mellan 190 000 kr och 88 000 kr = 102 000 kr.

Vad kostar sjukskrivningen och avskedet för kommunen? Ja minst 15x70 000 kr = 1 050 000 kr till kommunchefen. Sjukskrivningen kostar direkt för arbetsgivaren kommunen och indirekt för det uteblivna arbetet som inte blir gjort....

Se hela artikeln och länkar om konflikten om upphandling i Alvesta, klicka här

Fotomontage från Alvesta ovan: Estvalls foto

• Brott, juridik, rättsfrågor

• upphandling alvesta
  • upphandling växjö
  • direktupphandling
  • upphandling kronoberg
  • upphandling stockholm
  • upphandling kommun

Om företaget
OPIC ingår i Visma och är sedan 1999 expert på upphandling och affärsrelationer mellan offentliga köpare och deras leverantörer. OPIC bevakar och informerar om aktuella upphandlingar och arkiverar avslutade affärer.
OPIC utbildar både nybörjare och proffs i upphandling och utvecklar företagens anbuds- och upphandlingsprocesser.
I OPICs verktyg TendSign skapar upphandlaren förfrågningsunderlag, annonserar, tar in elektroniska anbud, utvärderar och följer upp affären.