28 november vänder Göteborg utmaningar till möjligheter

Forskarna är överens - att ha fler anställda med utländsk bakgrund ger direkt affärsnytta. Men för små och medelstora företag ligger det inte högst upp på agendan att bredda sin rekrytering, även om viljan finns.

- Med Opportunity Day har vi skapat arenan och mötesplatsen, säger Helena Lindahl, initiativtagare och projektledare. Mässan vill inspirera och utmana Göteborgsföretag att anställa utanför trygghetszonen och att bidra till en ökad integration.

”Vi tappar oändligt mycket resurser”

Helena Lindahl betonar att Opportunity Day inte är ett välgörenhetsprojekt. För tre år sedan lärde hon känna en familj från Syrien. Pappan i familjen är ekonom och har arbetet i både USA och England. Här i Sverige har han fått tre veckors praktik på en bensinstation.

- Vi tappar så oändligt mycket resurser så som det ser ut just nu, det är en av anledningarna till att Opportunity Day behövs.

Dessutom har hon sett hur mycket ett arbete kan betyda.

- Jag har tidigare arbetet på Faktum och det är så häftigt att se vad som händer med en människa som får ett jobb. Det är inkörsporten till nästan allt i vårt samhälle. Man får ett nätverk och blir även en viktig förebild för andra i sin närhet, inte minst sina barn.

Johan Trouvé en av talarna

Opportunity Day består består av tre delar; dels en mässa för att sammanföra aktörer som jobbar för arbetsrelaterad integration med rätt målgrupp, och dels speedmatchning där 25 företag får träffa arbetssökande. Men för den som vill inspireras finns O-zone med spännande föreläsningar och panelsamtal som belyser affärsnyttan i mångfald.

Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren, är en av föreläsarna.

- Det här är ingen välgörenhetsgala. Våra medlemsföretag behöver kompetens och här finns det mycket outnyttjad kompetens. En breddad rekrytering ger ökad lönsamhet för företagen och minskar segregationen i Göteborgs stad. Vi är vinnare i Västsverige om vi lyckas med det här, och förlorare om vi misslyckas, säger han.

Opportunity Day i korthet:

När: 28 november

Var: Clarion Hotel Post

Vad: Opportunity Day är en ny arena för att belysa fördelarna med mångfald och vikten av integration. Dagen består av tre delar; (1) en mässa, (2) seminarier och panelsamtal och (3) speedmatchning.

Vilka: Medverkande under dagen är kommun, myndigheter, näringsliv, akademi och ideella organisationer. Projektet drivs av eventföretaget Bara Ruth.

Läs mer: På opportunityday.se eller besök Opportunity Day på Facebook.