Göteborg kraftsamlar för en inkluderande arbetsmarknad

Sverige är i stort behov av arbetskraft inom de flesta områden. Samtidigt finns det ett gap mellan ofrivillig arbetslöshet och kompetensbrist hos företag. Att ta tillvara på den arbetskraft och kompetens som finns i samhället blir en väsentlig faktor för tillväxt och lönsamhet. För Göteborg kan det handla om att skapa förutsättningar för fortsatt välfärd, för att minska klyftorna i samhället och säkra tillväxten för västsvenska företag. I ett större perspektiv berör frågan många delmål som finns i FN:s handlingsplan, Agenda 2030, för omställning till en hållbart samhälle.

"Att öka inkludering och stärka kompetensförsörjningen är två av Näringslivsgruppen, Göteborg & Co:s viktigaste frågor. När företag inom de flesta branscher är i stort behov av arbetskraft är det oerhört viktigt att gå från ord till handling för att lösa kompetensbristen. En viktig pusselbit är att medvetandegöra och ha ett mer inkluderande tankesätt kring rekrytering. Göteborg & Co är stolt över att samarbeta med Opportunity Day och därmed långsiktigt bidra till inkludering och kompetensförsörjning – allt för en bättre och mer attraktiv stad och region” säger Malin Engelbrecht, Chef på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co.

Trots behovet av arbetskraft är en stor del av befolkningen i arbetsför ålder utestängd från arbetsmarknaden. Utrikesfödda arbetssökande utgör ca 20% av arbetskraften, både nya och gamla rapporter visar på att diskriminering på arbetsmarknaden är kopplat till namn och bakgrund. Siffror från Arbetsförmedlingen visar att 35 000 utomeuropeiskt födda akademiker är arbetslösa i Sverige idag. Samtidigt visar forskning att de företag som lyckas med mångfald och inkludering vinner många fördelar, såsom mer innovativa team, större potentiell medarbetarbas och till och med en ökad lönsamhet. Nya företag skapas som kräver kompetensomställning och personal, ett exempel är batteritillverkaren Northvolt i Göteborg, som planerar att anställa upptill 3 000 personer. Dessutom - utrikesfödda står för 350 miljarder i köpkraft enbart i Sverige vilket innebär att det finns en stor marknad att nå.

En enkätundersökning som Svenskt Näringsliv har genomfört visar att företagen, trots problemen med att få tag i personal, fortsätter att först och främst rekrytera bland sina egna kontakter, närmre bestämt i 60% av alla rekryteringar. Just bristen på kontakter och nätverk utgör ett av hindren för utrikesfödda att komma ut på arbetsmarknaden.

"Trots konjunkturläget är det fortfarande många företag som vill rekrytera. Det är ett vansinnigt slöseri med resurser att vi då har kompetenta människor i Sverige som inte kommer in på arbetsmarknaden eller inte arbetar med den kompetens de har. Vi behöver skapa tillfällen där dessa världar kan mötas" Rudolf Antoni, regionchef Svenskt Näringsliv Väst.

Opportunity Day verkar för att sammanföra rekryterande företag med arbetssökande och överbrygga hinder i form av onödiga ska-krav, omedvetna diskriminerande beteenden vid rekrytering och avsaknad av nätverk och kontakter. Den 14:e november möts över 1 400 nya och etablerade göteborgare i jobbmatchning, seminarier och i samtal om fördomar, förändring, framtid.

"När det gäller rekrytering kan bristande språkkunskap eller utbildningsvalidering vara ett hinder. Men i många fall tror jag att det handlar om en rädsla eller vana. När man har ont om tid så väljer man den kandidat som man tror är det säkra kortet. Om man som företagare får ta del av hur andra företag har lyckats med inkludering, och vilken affärsnytta det gett, så tror jag att en nyfikenhet väcks och en större benägenhet att själv se över sina vanor skapas." Helena Lindahl, initiativtagare till Opportunity Day.

Helena Lindahl, initiativtagare Opportunity Day,
Telefon: 076 237 15 31, helena@opportunityday.se

Utställande företag: www.opportunityday.se/soka-jobb
Seminarieprogram O-Zone https://opportunityday.se/ozone/

Linkedin https://www.linkedin.com/company/opportunity-day/

Opportunity Day, som är ett privat initiativ med stöd av näringsliv och offentlig sektor, startades för att vända utmaningar till möjligheter genom att få människor, företag och myndigheter att mötas och skapa ett forum för att lyfta alla vinster med en fungerande inkludering. Det handlar om opinionsbildning – ge företag incitament att rekrytera i nya nätverk genom att sprida det goda exemplet och att skapa mötesplatser – för att bygga erfarenheter istället för fördomar.