Inga tvivel: jobb och integration har alla möjligheter

Släng skygglapparna och våga söka i nya nätverk löd två av råden när entreprenörer och forskare intog scenen på Opportunity Days O-zone för att debattera integrationens möjligheter. Talarna instämde i dagens positiva grundinställning och bekräftade affärsnyttan i en breddad rekrytering. För företagen finns mest morötter med att söka medarbetare med olika bakgrunder; för samhället i helhet finns också en piska: För att klara välfärden med fler äldre och en högre demografisk försörjningskvot måste vi bli fler.

Direkta möten gav direkta resultat

Opportunity Day ger nya och gamla göteborgare chansen att mötas direkt, och dagens konferencier Klara Zimmergren uppmanade alla att riktigt frossa i möjligheterna. Två timmar senare under dagens paneldebatt, kunde Homemaids vd Eva-Karin Dahl presentera ett direkt resultat. Under förmiddagens speedmatchning hade hon redan hunnit rekrytera en ny medarbetare.

Verktygen för att minska glappet mellan attityd och handling

Attityden till invandrare och integration i Sverige är internationellt sett hög. Men i praktiken lever vi segregerat, konstaterade forskaren Ylva Svensson. Frågan är hur vi går från goda ambitioner till verkliga resultat.

Dagen gav flera konkreta förslag. IT-tjänsten och appen Justarrived.se tar bort trösklarna för arbetsgivare och gör det möjligt för nyanlända att få det första viktiga jobbet.

Axfoundations initiativ Öppna Dörren knyter ihop dem som saknar kontaktnät med etablerade personer för att dela nätverk och hitta ny kompetens.

Facit från Opportunity Days premiär är att möjligheterna med att låta jobb leda till integration är enorma. Som Klara Zimmergren konstaterade betyder ordet integration just att förena två delar till en större helhet.

Opportunity Day visar att det inte behöver vara så svårt. Det räcker att människor slänger sina skygglappar och släpper stereotyperna för att mötas som människor.

Den 28 november 2016 var det premiär för Göteborgs nya arena för jobb och integration. Nu startar planeringen för nästa års upplaga.