Jan Eliasson blir ambassadör för Opportunity Day

Göteborgssonen och utrikespolitikern Jan Eliasson engagerar sig för hemstaden och integrationen som ambassadör för Opportunity Day. Göteborg ligger honom nära hjärtat och vi måste alla hjälpas åt för att underlätta förändring.

"Utanförskapet är en av de största utmaningar vi ställs inför och att få ett arbete är en enormt viktig inkörsport till samhället. Vi som står för internationalism, mångfald och tolerans, vi måste bli tuffare. Men också smartare. Genom att ge utrymme åt de goda exemplen och de positiva berättelserna kring mångfald och inkludering kan vi visa på både företags- och samhällsnytta", säger Jan Eliasson.

Företag som vill sluta upp och agera i samma riktning ska boka in den 30 oktober i kalendern. Det finns många sätt att medverka: delta i jobbmatchning med över 400 utrikes födda jobbsökande eller besöka seminarier för att ta del av incitamenten och anledningarna att jobba med mångfald i just er organisation. Opportunity Day är öppet för civilsamhället, näringslivet och jobbsökande, och att besöka dagen är kostnadsfritt. Huvudarrangemanget hålls på Clarion Hotel Post, men det sker även andra aktiviteter runt om i stan.

”Det handlar, precis som Jan Eliasson betonar, om att vi borde fokusera på resurserna, och om att mötas för att sänka trösklar. Det är en enorm efterfrågan på arbetskraft och kompetens bland företag idag, och på Opportunity Day vill vi underlätta för företag att känna igen kompetensen bakom utländska examen och referenser samt att se en större affärsnytta bakom mångfald, för att uppmuntra till en mer inkluderande rekrytering” säger Helena Lindahl, initiativtagare till Opportunity Day.

Bakom initiativet står i år både kommunen och näringslivet, med Business Region Göteborg och Göteborg Stad som huvudpartner. Andra partner är Nordstan, Skanska, Resia Travel Group, Stena Fastigheter, Sveriges Byggindustrier, Härryda Kommun, Ekan Management med flera.

"Göteborg är mitt hjärta, och för att underlätta för förändring behöver vi hjälpas åt. Därför är jag ambassadör för Opportunity Day. Det handlar om att få människor att mötas. Att fokusera på resurser och kompetens, på hur vi tillsammans kan göra varandra bättre. Sverige är en del av världen, men världen är också en del av Sverige. ", säger Jan Eliasson om sitt engagemang i Opportunity Day.

• jan eliasson
  • socialt ansvar