Kompetensförsörjning, tillväxt och inkludering på Opportunity Day

Den 31 oktober ges företag och utrikes födda jobbsökande ett unikt tillfälle att mötas på Opportunity Day för att matchas till jobb. Medverkar gör minst 25 företag inom det svenska näringslivet och drygt 600 jobbsökande.

Förutom enskilda intervjuer med arbetssökanden erbjuds en seminariedel där framstående talare med olika perspektiv delar med sig av sina egna historier, visioner och fakta om hur och varför breddad rekrytering är oumbärligt för näringslivet.

På seminariescenen O-Zone sätts fokus på affärsnyttan med mångfald.

På talarlistan står bl a Jonas Gustavsson, VD och koncernchef på ÅF Pöyry, som anser att ta in personer från andra länder är ett måste för företagets utveckling och möjlighet att lösa framtidens utmaningar. Kompetensbehovet är stort och mångfald bidrar till nya perspektiv, kreativa idéer och nya sätt att lösa problem, menar Jonas Gustavsson.

Negin Azimi är inspirationsföreläsare och arrangör av TEDxYouth Stockholm. Studerar retorik och sitter i styrelsen för SOS-Barnbyar. Även utsedd till Sveriges Ungdomsentreprenör. Negin upplever att vissa företag kan betrakta det som är annorlunda som ett hot eller något läskigt i stället för att se det som en möjlighet att växa, både ekonomiskt och värderingsmässigt inom företagen. ”Trots att det kanske inte går lika snabbt att hitta personer med olika profiler och bakgrund är det värt investeringen i det långa loppet”, hävdar Negin Azimi, som kommer att moderera panelsamtalet om Ledning och Strategi. Deltar i panelsamtalet gör Rudolf Antoni, Svenskt Näringsliv, Jonas Gustavsson, ÅF Pöyru och Canan Yasar, Obeya PR.

På listan av föreläsare står även Kadir Meral, författare, föreläsare och komiker. Med sina erfarenheter från sin egen unika integrationsresa samt sina iakttagelser från dagens mångkulturella samhälle kommer han att ge seminariedeltagarna djup insikt samt skapa tankar och reflektioner kring mångfald, integration och etablering av nyanlända. En föreläsning som man lovar att åhörarna kommer att påverkas av både i hjärta och hjärna.

Övriga talare är Tove Möller, Swedavia, Sofia Brax, Collector Bank, Marie Fall, Västtrafik , Susanne Bruce, Collector Bank, Helena Lindahl, Opportunity Day och Charlotte Signahl, vars anförande har den kontroversiella titeln Måste jag älska varenda jävel?

Seminariet kommer att modereras av Karin Klingenstierna som medverkat över tusen gånger på svenska och internationella event.