Stort intresse bland Göteborgsföretag att anställa med mångfald

För tredje året i rad arrangeras Opportunity Day – en mötesplats för utrikes födda jobbsökande och företag som vill rekrytera i nya nätverk. Förra året besökte närmre 500 jobbsökande dagen då 25 företag var på plats och rekryterade. ”Det är nästan lite provocerande att vi inte bättre tar tillvara på den kompetensen som finns på arbetsmarknaden när många företag har ett sådant behov av att anställa” säger Helena Lindahl, initiativtagare till Opportunity Day. ”Förra året besöktes jobbmatchningen av ingenjörer, javautvecklare, säljare, ekonomer, marknadsförare, lokalvårdare, landskapsarkitekter, lagerarbetare, yogainstruktörer och arkitekter – för att nämna några av kompetenserna. Det enda målgruppen har gemensamt är att de är födda i annat land än Sverige, och därför ofta saknar de nätverk som visat sig vara viktiga för att få jobb och dessutom ofta har andra, för många okända, referenser på CV:t.” fortsätter hon.

Lars Olin, koncernchef på Bergendahls El medverkade 2017 och har redan anmält koncernen inför årets arrangemang. ”Eftersom det finns för få arenor och forum för jobbsökande, med en annan bakgrund och utbildning än den ”traditionella”, och arbetsgivare behöver vi den här typen av mötesplatser. Det är verkligen ett win-win koncept! Ur ett större perspektiv är det värdefullt avseende integrationen i samhället” säger Lars. 2017 anställde de en elektriker till ett av sina dotterbolag. ”Förhoppningen är att vi ska få chans att träffa ett antal tänkbara kandidater till att anställa i våra dotterbolag.”

Aros Electronics anställde två personer. ”Efter Opportunity day erbjöd vi fyra personer intervjumöjlighet, varav alla fick möjlighet till anställning därefter. Två valde att bli medarbetare på Aros, allt detta inom loppet av en vecka. Opportunity Day var en ögonöppnare för oss som anställer personal att hitta den unika kompetens vill ha på ett snabbt sätt.” säger Kent Johansson, Produktionschef Aros electronics AB.

"Att vara i ett nytt land, tala ett nytt språk och börja från början är inte lätt alls, men det har aldrig varit omöjligt. Mötesplatser är det viktigaste och snabbaste sättet för att komma in i en arbetsplats. På Opportunity Day hittar du en stor chans att få ett jobb. Det tog tio dagar för mig från första mötet på Opportunity Day till första dagen på nya jobbet på Aros Electronics” säger Ehab Alboush, som varit i Sverige i drygt två år och är ingenjör i kvalitetskontroll och mätteknik, med examen från Damaskus universitet i Syrien.

Opportunity Day 2018 hålls på Clarion Hotel Post den 5:e november. Det finns några platser kvar för företag som vill rekrytera, först till kvarn gäller. Anmäl ert intresse på www.opportunityday.se/jobbmatchning