Hjälp mot svininfluensan i Colombia

Det bästa sättet att skydda sig mot svininfluensan är att tvätta sina händer. Motalaföretaget Opti Sverige AB har utvecklat produkten Opti Fresh® Active Handwash. Automaten gör det möjligt för kunden att tvätta sina händer i publika miljöer med både tvål, vatten och handsprit. Utöver detta finns det även två stycken digitala skärmar där interaktiv information kan publiceras.

"Utan skärmarna på automaten hade vi aldrig lyckats, det är den interaktiva informationen i samband med hygienservicen som gör att det går" säger Rickard Carlsson, VD på Opti Sverige AB.

Optis produkt Opti Fresh® har funnits på marknaden i ca 3 års tid men det är nu i influensatider det verkligen börjar komma igång. I Sverige finns ca 230 automater, mestadels i livsmedelsbutiker.

"Vi är väldigt stolta över att kunna hjälpa till i kampen mot influensan. Detta kommer säkerligen öka handhygien hos Transmilenios resenärer och även underlätta planeringen av deras resväg." säger Mikael Andersson, vice VD.

I Colombia är detta en stor nyhet då ett statligt företag agerar aktivt mot spridandet av sjukdomar. Under invigningen fanns Bogotas borgmästare på plats för att själv inviga automaterna.

"Vi på Transmilenio ser detta som ett väldigt innovativt transportsystem för resenären, inte bara nationellt, utan internationellt." säger Fernando Páez, General Manager för Transmilenio SA

Avtalet med Transmilenio innefattar även ett samarbete med Pubmilenio och Surumbo.com. Samarbetsavtalet sträcker sig under en 10 års period och just nu ca 330 automater i Bogota. I ett första skede är ordern värd ca 50 miljoner kronor. Transmilenio bedriver även verksamhet i andra städer i Colombia och även i andra länder i Sydamerika.

"Det ser ut att bli en ljus tid framöver och det är otroligt kul att få vara med på denna resa" avslutar Rickard Carlsson, VD på Opti Sverige AB

För mer information om produkt besök företagets hemsida; www.opti.se

• svininfluensa
  • svininfluensan