Jonas Persson, försäljningschef Nordmount, och Stefan Dahav, inköpsansvarig för tyngre bygg på Optimera skakar hand för att nu erbjuda byggare möjlighet att göra grundarbetet för solcellsinstallation.

Kom igång snabbare med solceller genom att låta byggaren göra infästningsjobbet. Bygghandelskedkan Optimera lanserar nu innovativa infästningsprodukter från svenska Nordmount.

Montage av solceller på taket är en produktlösning under stark tillväxt, både till privata och kommersiella byggnader. Den starka efterfrågan har också påverkat tillgången inte minst relaterat till installationskompetens. Det är ett område som en byggare nu kan råda bot på.

Inför ett montage av solceller eller i samband med olika takarbeten kan byggaren installera infästning för solceller. Därmed säkerställs att taket behåller sin primära funktion och förblir tätt samtidigt som infästningen för solcellerna finns på plats. Bygghandelskedjan Optimera har därför tecknat avtal med företaget Nordmount som i trakterna kring Värnamo tillverkar innovativa och smarta solcellsfästen för olika typer av tak.

En byggare får inte montera solceller, detta område ska hanteras av en yrkeskunnig med elektrisk kompetens. Byggaren utför dock de flesta takarbeten, ett av byggnadens mest känsliga områden, och kan samtidigt installera infästning för solceller som sedan färdigställs av en hantverkare med rätt behörighet.

Därför satsar nu Optimera på solcellsinfästning, byggaren kan nu stötta en bransch som har svårt att tillgodose marknadsbehovet och säkerställa ett tätt och starkt montage vilket gynnar både solcellsmontörer och fastighetsägare.

- Nordmounts solcellsfäste är en produkt som kompletterar vårt sortiment av takprodukter och blir därmed ett naturligt tillskott i vårt erbjudande, säger Stefan Dahav inköpsansvarig för Tyngre Byggprodukter på Optimera och fortsätter: Nordmount har skapat ett innovativt fäste med ett fåtal tillbehör som täcker in behovet för olika tak som traditionella takpannor, bandtäckta plåttak eller plåttak av typen TRP. Produktens klämfunktionen reducerar dessutom montagetiden jämfört med traditionella fästen.

Svenska Nordmount tillverkar innovativa och smarta solcellsfästen för solceller till olika typer av tak. Solcellsfästet fäster i bärläkten genom en smart knipkonstruktion och kan därmed monteras mot exempelvis takpannor betydligt snabbare än med traditionella solcellsfästen.

Konstruktionen fördelar kraften från vind och väder i bärläkten och penetrerar inte tätskiktet under takpanna eller takplåt. Dessutom är solcellsfästet format så att montören av solceller inte behöver lägga tid på att fasa takpannan för att göra montaget tätare och snabbare.

Jonas Persson försäljningschef på Nordmount: Vi är både stolta och glada över samarbetet med Optimera. I vår satsning på montagesystem till solcellsbranschen ser vi Optimera som en strategiskt bra och utmanande samarbetspartner. Med Optimeras position på marknaden kommer vi kunna erbjuda vårt egenutvecklade och innovativa system till många nya kundsegment.

För mer information om Nordmounts solcellsinfästning, klicka in på www.nordmount.se/