Recoma Byggskiva finns nu på bygghandelskedjan Optimera

Recomas byggskiva, en unik byggskiva av återbrukat material, finns nu hos bygghandelskedjan Optimera

Intresset för innovativt och hållbart byggmaterial är stort hos Optimera och nu har bygghandelskedjan hittat företaget Recoma med en byggskiva som tillverkas av material från avfallsindustrin.

- Att komma i kontakt med klimatsmarta hållbara byggmaterial är en av de mest intressanta uppgifterna i mitt jobb och med Recoma faller många bitar på plats, säger Henrik Björk, hållbarhets- och sortimentsansvarg på Optimera och fortsätter: Recomas byggskiva är tillverkad av restprodukter från förpackningsindustrin, enkel och funktionell vid installation och användning och dessutom finns den i attraktiva varianter. Helt rätt i vår ambition att hitta byggmaterial som kan minska byggsektorns miljöpåverkan.

Recoma byggskiva är utvecklad av företaget Recoma i Hässleholm som drivs av Max Rosenberg vars ambition var en skiva helt tillverkad av återbrukat material och helt återvinningsbar.

Lösningen fanns i förpackningar som mals ned i centimeterstora bitar och som sen pressats samman under värme och hårt tryck till en byggskiva som både kan ersätta gips och träskiva.

- Vår strävan är att skapa hållbara, cirkulära lösningar för byggmarknaden säger Max Rosenberg, vd Recoma och fortsätter: byggskivan bidrar till att minska mängden avfall i samhället, genom den materialåtervinner vi istället för att energi återvinna.

Bygghandelskedjan Optimera, en del av SGDS Gruppen AB, är en stor aktör för byggmarknaden och företaget arbetar kontinuerligt med både interna och externa möjligheter för att förbättra och förädla byggsektorns miljöpåverkan. Företaget gör det genom att bland annat genom att hitta nya lösningar i ambitionen att kunna bygga klimatneutralt senast 2045.

Korta fakta om Recoma byggskivan:

• Byggskivor från Recoma tillverkas av material från kompisitförpackningar
  • Skivorna finns som Basic och Design där Basic blir den produkt som bygghandeln Optimera kommer starta med.
  • Byggskivan har papp på båda sidorna för att få en jämn snygg yta som kan ytbehandlas.
  • Recoma Basicskiva är 11 mm tjock och kommer inledningsvis finnas i storlekarna 2500x900 mm och 2500x1200 mm.
  • Byggskivan har många användningsområden, kan ersätta flera typer av skivor
  • Fukttålig och mögelresistent
  • Byggskivan är stark och det går att skruva i den

Just nu sker tillverkningen i Tjeckien men en ny fabrik i Hässleholm är under uppbyggnad och planeras vara i full drift under början av 2023

Miljöegenskaper:

• 100% återvunnen, 100% återvinningsbar
  • 0% utsläpp, 0% avfall, 0% tillsatser, 0% vatten vid tillverkning
  • Använd samma verktyg, skruvar och metoder som till trä och gips

Kategorier

Optimera är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för proffs med med närmare 70 byggvaruhus i Sverige, med en omsättning på drygt 4 miljarder och ca 1000 anställda. Optimerakoncernen ägs av franska Saint-Gobain med huvudsäte i Paris och är en av Europas största leverantörer av byggmaterial. Optimera finns förutom i Sverige dessutom i Norge, Estland och Lettland.