Optimera skickar Klimatkalkyler med sina offerter - för att deras kunder ska veta vilken miljöpåverkan produkterna får.

Varför gör Optimera klimatkalkyl för alla offerter? För att våra kunder ska veta vilken klimatpåverkan varje produkt får.

Allt byggmaterial har en klimatpåverkan. Därför får varje offert från Optimera, av högre värde, en klimatkalkyl. Den gör vi för att visa våra kunder exakt vilken påverkan varje produkt får för miljön.

Det låter väl bra? Ämnet är sannolikt både intressant och angeläget för alla människor, det är ju vår värld som påverkas. Ändå är det lite svårt att ta till sig, att förstå konsekvenser med olika produktval eller sätta sig in i effekter via alternativa lösningar som i dag blir allt vanligare.

En klimatkalkyl berättar vad en vara kostar – för miljön! Den kompletterar offerten som bara berättar det faktiska kostnadspriset i kronor.

Med en klimatkalkyl kan du också vikta olika produkter mot varandra, jämföra likartade lösningar. Det ger en helhetsbild där produktens klimatavtryck blir minst lika viktigt som priset för varan.

Lagstiftningen och marknadskraven blir allt tydligare gällande en byggnads klimatavtryck vilket gör att många byggare och slutanvändare i dag väljer byggmaterial med lägre klimatpåverkan. Optimeras Klimatkalkyl gör detta val enkelt och transparent.

Nästa gång du planerar en byggnation, be om en kompletterande klimatkalkyl, för att säkerställa att rätt material väljs.

Vill du fördjupa dig i ämnet så har Optimera kunnig personal, hållbarhetsambassadörer, inom varje region. De tar gärna en diskussion med dig för att förklara kalkylens värden men också för att få möjlighet att presentera alternativa lösningar – med lägre miljökostnad.

Läs mer på Optimera.se: Klimatkalkyl Optimera

Kategorier

Optimera är en av Sveriges ledande bygghandelskedjor för proffs med ett sjuttiotal byggvaruhus i Sverige, en omsättning på ca 5 miljarder och ca 1000 anställda.

Optimerakoncernen ingår i SGDS Gruppen AB, den svenska delen av Saint-Gobain distribution med huvudsäte i Paris och en av Europas största leverantörer av byggmaterial.

Henrik Björk

Hållbarhetsansvarig Optimera +46 (0)73 258 80 99

Relaterat innehåll

Bygghandelskedjan Optimera tar täten för att hjälpa sina kunder med klimatdeklarationer, i bild: Rasmus Ekberg, vd för Prodikt, Henrik Björk, hållbarhetsansvarig på Optimera och Daniel Olausson, co-founder Prodikt.

Lagen om klimatdeklarationer för byggnader började gälla den 1 januari 2022. Den nya lagen innebär att byggherren ska redovisa den klimatpåverkan som uppstår under byggandet i en så kallad klimatdeklaration, ett arbete som påverkar landets byggentreprenörer.
Materialleverantörer ansvarar för att ta fram EPD (miljövarudeklaration) för sina produkter. Men att läsa och tolka en EPD, samt beräkna r

Recoma Byggskiva finns nu på bygghandelskedjan Optimera

Recomas byggskiva, en unik byggskiva av återbrukat material, finns nu hos bygghandelskedjan Optimera

Intresset för innovativt och hållbart byggmaterial är stort hos Optimera och nu har bygghandelskedjan hittat företaget Recoma med en byggskiva som tillverkas av material från avfallsindustrin.
- Att komma i kontakt med klimatsmarta hållbara byggmaterial är en av de mest intressanta uppgifterna i mitt jobb och med Recoma faller många bitar på plats, säger Henrik Björk, hållbarhets- och sortiment

Optimera erbjuder återvinning av stenullsisolering tillsammans med ROCKWOOL

Hela trettiofem procent av allt avfall i Sverige kommer från byggbranschen. Därför vill bygghandelskedjan Optimera tillsammans med stenullstillverkaren ROCKWOOL hjälpa fler byggare att återvinna stenullsisoleringen.
Byggbranschens krav på miljö och hållbarhet stiger och därmed även intresset för återvinning inom branschen. Det är en positiv utveckling i samhället med stärkta maxgränser och nya

Optimera är en bygghandelskedja för yrkeskunder med cirka 800 kunniga medarbetare och ett sjuttiotal butiker, från vilka vi med lastbilar drivna av biogas, el eller HVO100 distribuerar till kunder och byggen. Optimera är engagerade i de förändringar byggindustrin genomgår för ett hållbart samhälle och erbjuder bland annat många alternativa produkter för mindre koldioxidutsläpp samt klimatdokumentation för att visualisera CO2-värde av olika produkter.

Optimera ingår i Saint-Gobain Distribution Sweden, som är moderbolag för de svenska distributionsbolagen inom den franska industrikoncernen Saint-Gobain, börsnoterat i Paris.