Dags för besiktning? Passa på att besikta både bilen och släpet samtidigt.

Besikta bil och släpvagn samtidigt

Du vet väl om att du kan besikta både din bil och släpvagn eller husvagn samtidigt hos oss på Opus Bilprovning? Då spar du både tid och resväg till besiktningen.

Det är väldigt enkelt att boka besiktning för båda fordonen samtidigt. Börja med att fylla i dragbilens registreringsnummer i vårt bokningssystem. Därefter kan du välja att lägga till ditt släp eller din husvagn i rutan nedanför.

Sen går du vidare till nästa steg där du väljer station och tid. Du får förslag på stationer i närheten av den ort där dina fordon är registrerade, men du kan självklart välja en annan av våra stationer om du skulle befinna dig på en annan plats i landet när du vill genomföra din besiktning. Du kommer bara att få upp stationer som tar emot släpvagnar respektive husvagnar i sökningen.

I det sista steget fyller du i dina kontaktuppgifter och bekräftar bokningen. Du kan betala direkt på nätet eller så betalar du med kort på stationen i samband med besiktningen. Kom ihåg att alla våra stationer är kontantfria.

Vikten av att köra med rätt viktfördelning

Rubriken må vara vitsig, men det här är verkligen ett viktigt ämne. Särskilt noga bör du vara när det kommer till körning med släp och än mer så när du kör med släp på hala vägar.

Den här videon visar klart och tydligt vad som kan hända om du lastar för tungt i bakre delen av ett släp. En mindre sladd kan göra att hela ekipaget kommer i svängning. Ligger vikten för långt bak riskerar du att inte kunna stabilisera bilen och släpet igen.

Försök alltså att fördela vikten så nära mitten av hela ekipaget som möjligt. I de flesta fall innebär det att försöka lasta långt fram i släpet eller husvagnen. Skulle du behöva transportera något som är baktungt kan du delvis kompensera för det genom att lägga exempelvis en säck sand eller ett annat tungt föremål (givetvis fast förankrat) i bilens baklucka eller i främre delen av släpet.

Det är viktigt att det blir tillräckligt mycket tryck på dragkroken för att släpet ska gå stabilt. Ett mycket baktungt släp kan göra att du får sämre grepp med bakhjulen på din bil, vilket också kan förvärra situationen.

Kom ihåg att köra extra försiktigt med släp när det är halt ute. Om du skulle få sladd kan ekipaget reagera mycket kraftigt om du parerar på samma sätt som om du bara skulle köra med din bil. Sänk hastigheten och håll ordentligt avstånd till fordonet före dig.