Tvätta bilen även på vintern för att undvika rostangrepp

Bor du längre norrut i landet innebär vintern förhoppningsvis hårt packade snötäckta landsvägar att susa fram på. Du tänker nog knappast på att det börjar bli dags att tvätta bilen så här mitt i vintern.

För dem som bor söderut eller i städer ser det dock annorlunda ut. Saltade vägar, slaskigt, smutsigt… Här är det viktigt att tvätta bilen regelbundet för att den ska hålla så länge som möjligt.

De flesta moderna bilar har visserligen en rostskyddsgaranti, men den håller inte för evigt och täcker vanligtvis bara vissa delar av fordonet. Svenska vägförhållanden sliter mycket hårt på våra bilar och för att motverka dessa negativa effekter är det viktigt att du är noga med att tvätta din bil, även på vintern.

I februarikylan är det nog få som ställer sig med tvättsvamp och hink hemma på gården för att tvätta sin fyrhjuliga älskling. Det är klokt att låta bli det oavsett årstid då det i fler och fler kommuner är otillåtet att tvätta bilen på det viset. Åk till en certifierad tvätthall istället så att schamporester, olja, smuts och salt tas om hand istället för att åka rätt ut i naturen.

Just att få bort salt och smuts gör att både lack och underrede hålls i gott skick längre. Det är inte bara balkar och undre plåtar på en bil som kan skadas av vägsalt. Även fjädring, bromsar och andra rörliga delar som sitter exponerade kan slitas extra hårt om man inte håller sin bil ren. Välj gärna till en underredestvätt om du kör till en vanligt biltvätt.

Underkänd besiktning på grund av rostangrepp

Vill det sig riktigt illa kan det hända att rostangreppen blir så svåra att vi måste göra en anmärkning eller till och med underkänna ditt fordon vid bilbesiktningen. Varje år ser vi ett stort antal bilar som har börjat angripas av rost och behöver åtgärder. Utöver skador på bärande balkar är det ofta de delar som vi nämnde ovan som råkar ut för rostangrepp och ger upphov till anmärkningar vid besiktning.

Det bästa du kan göra för att undvika detta är att hålla din bil ren och att serva slitdelar som kommer i kontakt med smuts från vägarna. Vid besiktningen brukar vi göra noteringar eller låta dig veta om det finns någon del som har börjat angripas och att det kan vara dags att åtgärda problemen för att inte få ett nedslag vid nästa kontrollbesiktning. Följ gärna med under besiktningen och passa på att ställa frågor om det är något du undrar över.

Osäker på bilens skick?

Om du känner dig osäker på skicket på din bil är du välkommen att boka Opus Biltest hos oss på Opus Bilprovning. Det är en kontroll som innehåller samma undersökning som vid besiktningen men som dessutom ger dig upplysningar kring om det finns något som vi ser behöver åtgärdas snart. Du får också en utvärdering av fordonets skick överlag. Testet kan vara bra att utföra mellan besiktningarna för att få reda på om något behöver repareras eller bytas ut.

Välkommen att boka Opus Biltest eller din bilbesiktning hos oss på Opus Bilprovning! En extra bonus med att välja oss är att alla våra tjänster är 100% klimatkompenserade så att du även gör en god gärning för miljön.

Klicka här för att se lediga tider/boka tid >>