Bra att tänka på inför besiktningen

Bra att tänka på inför besiktningen

Att få ett nedslag i protokollet på besiktningen kan kännas tråkigt - särskilt när det handlar om något man själv hade kunnat kontrollera i förväg. Följ vår checklista för bilar så minskar risken för anmärkningar du enkelt kan kontrollera och fixa själv.

Förbered dig inför din besiktning

Att själv gå igenom ditt fordon inför årets kontrollbesiktning är ett enkelt sätt att förebygga småfel som det är vanligt att få anmärkning på. Vi har själva märkt med åren att många av de vanligaste felen är sånt som man själv som bilägare kan upptäcka, till exempel trasiga lampor och bilbälten som inte fungerar som de ska. Att lägga in regelbundna kontroller under året på sin bil kan också vara bra, men ibland uppstår fel på kort tid även om man nyligen har kollat igenom sin bil. Checklistan kan därför vara bra att skriva ut och använda innan du ger dig ut på längre resor med bilen.

Det här kan du kontrollera själv

På en personbil, lätt lastbil eller en lätt buss kan du kontrollera ett antal punkter på egen hand:

• Testa bilens vindrutetorkare och spolare.
  • Sitter bilens batteri fast? Det är viktigt att fästanordningen är i gott skick.
  • Kontrollera att ljudsignalanordning (tutan), belysning och blinkers fungerar, inklusive positionsljusen. Kom även ihåg skyltlyktan ovanför registreringsskylten bak. Byt lampor vid behov - de är slitdelar och håller inte för evigt.
  • Kontrollera däckens mönsterdjup och att dina däck är hela och utan skador och sprickor. Sommardäck ska ha minst 1,6 mm djupa huvudmönster och vinterdäck ska ha minst 3 mm.
  • Kontrollera att dina backspeglar är hela (inklusive glaset) och att de sitter fast ordentligt.
  • Undersök dina bilbälten så att inte bältesbanden har skador och så att bälteslåsen fungerar, även när du rycker hårt i bältet. Koppla gärna ihop bilbältena i baksätet så går det fortare för oss att kontrollera deras funktion vid besiktningen.
  • Se till att det finns en varningstriangel i fordonet och lägg den gärna synlig i bagageutrymmet.
  • Kontrollera motorns oljenivå (du ser hur du gör i ditt fordons instruktionsbok).
  • Har din bil en avtagbar dragkrok? Då ska du ta med denna samt eventuell nyckel till besiktningen.

Med hjälp av dessa enkla steg får du snabbt koll på delar som du själv kan kontrollera - utan särskilda fordonskunskaper.

Har du en annan typ av fordon som ska besiktas? Ta en titt på våra checklistor för fler tips på vad som är bra att kontrollera själv för andra fordonstyper än personbilar.

Hur lång tid tar det att få tid för en efterkontroll?

Om du har fått underkänt på din kontrollbesiktning och behöver göra en efterkontroll, kan det vara skönt att veta att vi på Opus Bilprovning lovar att den ska bli gjord inom 20 minuter från att du anmäler dig på stationen, skulle du under förmodan behöva vänta längre så bjuder vi dig på halva priset för efterkontrollen. Du behöver inte boka tid i förväg utan kan direkt åka till valfri station som är öppen.