Glad Påsk! Tips i påsk-ruschen

Glad Påsk! Tips i påsk-ruschen

Snart är det dags för påsk och påsklov vilket många säkert har sett fram emot. Många ger sig också ut på vägarna kring den här tiden, så ta det extra försiktigt när du är ute och kör.

Under våren uppstår det lätt blixthalka, snö kan börja falla trots att det har varit vårväder de senaste dagarna och tyvärr sker det också olyckor på grund av att vissa tar bilen, trots att de druckit alkohol under påskmiddagen. Gör inte det. Ta det säkra för det osäkra och låt någon annan köra. Om du är osäker på om du har alkohol kvar i blodet dagen efter kan det vara bra att göra ett alkotest för att kontrollera att alkoholen har gått ur kroppen - eller undvika att köra helt. Om du fortfarande känner dig trött är det bäst att vänta några timmar. Trötthet kan i vissa fall vara minst lika farlig som att dricka alkohol. Ta det försiktigt och kör med omdöme helt enkelt.

Ta pauser under långresor. Minst varannan timme bör man ta en rejäl paus om man kör långt. Att hålla sig aktiverad med hjälp av till exempel en ljudbok med en spännande historia är ett förslag. Vår gratis-app Opus Bilprovning innehåller också ett antal olika spel och lekar som man kan genomföra under resans gång. Perfekt för att hålla barnen och resten av familjen aktiverade och på bra humör utan att använda mobiltelefonen.

Gör bilen vår-fin och redo för långresa med hjälp av våra checklistor. Kontrollera oljenivån, spolarvätskan och däcktrycket samt att alla lampor fungerar. Har du ännu inte tvättat bilen så kan det vara en bra idé för att få bort de sista resterna av vägsalt och smuts. Passa på att dammsuga för att få bort allt grus och annat skräp som dragits in i kupén under vintern.

Såhär på våren börjar många djur att röra sig ute på vägarna igen. De rör sig ofta vid gryning och skymning, vilket gör dem svåra att se. Var extra uppmärksam för att undvika viltolyckor. Om du ändå skulle råka ut för en viltolycka är det viktigt att du rapporterar in den så att viltskyddet kan åka ut och ta hand om det döda eller skadade djuret. Det är viktigt att rapportera även om djuret har sprungit vidare från platsen. Använd vår app Opus Bilprovning för att få hjälp med att identifiera den exakta platsen för olyckan. Du kan även ringa direkt till larmcentralen via appen. Kom gärna förbi någon av våra stationer för att hämta viltremsor gratis. Med dessa kan du märka ut olycksplatsen så att det blir lättare för viltskyddet att hitta rätt.

Om du har ett entusiast- eller veteranfordon som stått inne under vintern börjar det bli dags att göra i ordning fordonet inför våren. Även om det inte är dags för besiktning än, eller om ditt fordon är helt besiktningsbefriat, kan du komma förbi hos oss och göra ett Opus Fordonstest. Våra fordonstester ger dig en bra uppfattning kring hur ditt fordon mår idag och om det finns något som behöver åtgärdas. Perfekt så att du har fordonet kontrollerat då det blir tillräckligt mycket vår-sol för att ta ut ögonstenen på vägarna.

En Glad Påsk önskar vi på Opus Bilprovning!