Har du koll på hur du bäst tar hand om dina däck?

Har du koll på hur du bäst tar hand om dina däck?

Vi kommer i två artiklar ge er tips och råd om hur ni bäst sköter era däck för att de skall hålla så länge som möjligt, vara så trafiksäkra som möjligt och även hjälpa er att sänka bränslekostnaderna.

I del ett tänkte vi fokusera på säkerheten, del två handlar mer om kostnadseffektivitet.

När gjorde du en koll på skicket på dina däck senast?
Lagen säger att minsta mönsterdjup i huvudmönstret på däcken skall vara 1,6 millimeter, men man rekommenderar att det minst skall vara 3 millimeter för att du skall få bra friktion om vägbanan är våt. Du kan lätt kolla detta genom att använda en femkrona. Om du sätter ner den övre delen av siffran i däcket och gummit täcker den övre delen av siffran 5 är mönsterdjupet över 3 millimeter. Den bästa hjälpen mot vattenplaning är att däcken har ett tillräckligt bra mönsterdjup. Vintertid rekommenderar Däckbranschens informationsråd att du skall ha över 3 millimeter mönsterdjup, helst 5 millimeter för att köra säkert. Observera att minimigränsen för däckens mönsterdjup skiljer sig mellan lätta och tunga fordon när det råder vinterväglag.

Däcken du har på bilen skall vara av samma typ. Med det menas inte att de måste vara av exakt samma märke och modell, men att du inte får ha exempelvis sommardäck fram och vinterdäck bak – oavsett om de är dubbade eller inte.

Kom ihåg att fram- och bakdäck inte slits likadant. För att bibehålla ungefär samma mönsterdjup på alla däck kan det vara bra att byta plats på dem ibland. Det enklaste för den som kör runt 2000 mil om året är att märka dem vid byte till/från vinterdäck och sen sätta dem motsatt vid nästa byte. Kör du längre sträckor kan det vara bra att skifta däcken även under respektive säsong. OBS! Byt endast framdäck mot bakdäck på motsvarande sida då däckens mönster är anpassade för att ligga på en viss sida av bilen! Moderna däck brukar vara märkta med rotationsriktning och den bör följas för att köregenskaperna skall bibehållas.

Om dina däck redan är ojämnt slitna bör du sätta de däck som har det största mönsterdjupet bak. På så sätt undviker du bäst att bilen får sladd vid kraftiga inbromsningar eller undanmanövrar.

Om du ser att dina däck slits ojämnt utöver kontaktytan kan du behöva kontrollera din hjulinställning hos en däckverkstad. Det är väl värda pengar då dina däck kommer att hålla längre och även för att försäkra att ditt fordon går stadigt.

Även om det inte finns någon åldersgräns för däck är rekommendationerna från däckbranschen att man skall byta ut sina däck när de är högst 5-6 år gamla. Trots att mönsterdjupet ser bra ut kan de vara torra och börja få småsprickor vilka gör att trafiksäkerheten försämras.

Glöm inte att kontrollera insidan! Många tittar aldrig på den inre sidan på sina däck, men uppstickande objekt som till exempel stenar om man kört på en skogsväg kan ha orsakat skador även där. Gör en koll då och då.

Kör varsamt. Kraftiga inbromsningar och sladdar sliter hårt på däcken.

Förvara dina däck rätt. Däck bör förvaras mörkt och svalt för att hålla så länge som möjligt. Kom också ihåg att rengöra dem innan du lägger dem i förrådet. Detta är särskilt viktigt när man tar av vinterdäcken, då de många gånger har kvar rester av vägsalt som kan agera frätande.

Ta hand om dina däck så kommer de att ta hand om dig bättre.