Glad Påsk önskar Opus Bilprovning

Kör lugnt i påsk-ruschen

Påsken är en av de storhelger då det är högtryck i trafiken. Många ger sig ut på långresa för att hälsa på släkt och vänner i andra delar av landet. Tyvärr innebär det att det sker fler olyckor än på en vanlig helg. Många stressar för att komma fram så snabbt som möjligt och vårvägarna kan vara förrädiska med isfläckar i kurvor och dalsänkor.

Släpp på gaspedalen och se till att åka i god tid så det inte blir stressigt. Ta det försiktigt och var uppmärksam på dina medtrafikanter. Se till att planera in tid för pauser, gärna lite extra jämfört med en vanlig helg då det kan hända att ni får vänta vid beställning av mat eller fika på vägkrogar, att fylla upp bränsle på macken osv.

Om ni vill slippa stressen och att trängas med andra - passa på att planera in en alternativ rutt. Sedan motorvägarna byggts ut i Sverige har ett antal fina landsvägar blivit så gott som tomma. Ibland kan det faktiskt gå fortare att ta sig fram där och det kan ge skön omväxling och mer att se på vägen.

Barn i bilen? Ladda ner vår app så har de ett antal spel och lekar att roa sig med under färden. Ta gärna lite extra pauser så de får sträcka på benen och gör att ni kan undvika ett och annat panikstopp på grund av barn som måste på toaletten precis där och då. Ta med något att dricka och äta för att hålla blodsockernivån uppe. Det gäller även för de vuxna.

Spar bränsle och tänk på miljön vid långkörning

Sparsam körning (även kallat eco-driving) är ett begrepp som vid det här laget bör vara bekant för de flesta. Att lära sig köra på ett effektivt sätt kan hjälpa dig att spara tusentals kronor per år. Genom enkla grepp som att hålla hastighetsgränserna, växla rätt, köra med rätt lufttryck i däcken och ta bort takräcke eller takbox när de inte behövs kan du spara rejält med bränsle och dina utsläpp minskar också. Sedan 2007 ingår sparsam körning som en del av körkortsutbildningen och även i utbildningen av privata handledare. Om du själv inte har koll på hur det går till kan det vara bra att ta en kurs. Länken ovan från Trafikverket innehåller en snabbkurs i textform och det finns även privata företag som erbjuder praktiska kurser.

Förbered bilen för färden

Inför långresor är det alltid bra att ta en extra titt på grundläggande funktioner i bilen:

• Kolla att alla lampor fungerar, inklusive blinkers, positionsljus och skyltlykta. Testa signalhornet (tutan).
  • Testa vindrutetorkare och spolare, fyll på spolarvätska och ta gärna med påfyllning då påsken kan vara riktigt slaskig.
  • Kontrollera glykolnivån och fyll på vid behov.
  • Var det länge sen du bytte olja? Ta en titt i serviceboken och se efter om det är dags.
  • Kontrollera däcktrycket och fyll på vid behov. Fyll gärna på extra luft om ni reser med tung packning.
  • Se till att packa rätt. Försök att få en så jämn fördelning som möjligt i bilen för bästa vägegenskaper.

Glad Påsk önskar vi på Opus Bilprovning - och ta det försiktigt på vårvägarna!