Mer än bara bilbesiktning

Mer än bara bilbesiktning

Vi på Opus Bilprovning försöker ständigt utöka våra tjänster för att tillgodose behov som finns utöver den vanliga kontrollbesiktningen. Vi vill ge fordonsägare ett så brett utbud som möjligt och ett mervärde så att vi kan vara en partner när det gäller hela fordonsägandet.

Vi tillhandahåller tjänster som gör fordonsägandet mer ekonomiskt, säkrare och även med ett ständigt miljötänk för att minska den påverkan som våra fordon har på miljön.

E-diagnos "hälsokoll"

För privatpersoner kan vi bland annat erbjuda E-diagnos ”hälsokoll” som är en kontroll av elektroniksystemen i fordon av årsmodell 2002 eller nyare. Där kan man i god tid får reda på om det är något internt system som har problem eller om det är något som är på väg att gå sönder, så att det kan åtgärdas.

Opus Biltest - för dig som ska köpa/sälja bil

Opus Biltest är en annan användbar tjänst som är till för dig som ska köpa, sälja eller bara vill ha en väldigt bra genomgång av ditt eget fordon. Vi bedömer eventuella brister på fordonet i avseende trafiksäkerhet och miljö. För dig som ska köpa eller sälja bil kan detta vara väldigt relevant då du får bättre koll på bilens skick, och i vissa fall kanske även priset påverkas av en noggrann kontroll innan köp eller försäljning. Tjänsten innehåller både de steg som genomförs vid en ordinarie besiktning samt en totalavläsning av bilens tillgängliga elektroniskt övervakade system, en E-diagnos ”hälsokoll”.

Gasolkontroll

För ägare av husvagnar och husbilar erbjuder vi Gasolkontroll som är en genomgång av gasolsystemen så att de inte läcker eller har delar som är slitna och behöver bytas ut. På så sätt kan läckor och olyckor undvikas. Det är en viktig investering gällande säkerheten i campingfordon, då många olyckor tyvärr händer på grund av brister i gasolinstallationerna.

ADR och CEMT

Företagare som har behov av utfärdande av olika typer av certifieringar eller tillstånd såsom ADR eller CEMT kan få hjälp av oss. Vi utför också andra specialbesiktningar som exempelvis besiktning av lyftanordningar.

Hämta- och lämna service för företagskunder

För företag erbjuder vi också förmånliga lösningar gällande besiktning på fasta tider samt hämtning och lämning av fordon. Vi kan också ta fram speciallösningar om ni har behov av besiktningar med individuellt utformade kontroller eller utvärdering av er fordonspark.

Registreringsbesiktning och enskilt godkännande

De som vill importera eller omregistrera fordon som ej längre har svenskt registreringsnummer kan få hjälp av oss med hela processen. Vi har även rätt att utfärda enskilt godkännande för den som exempelvis har specialbyggt ett fordon själv eller modifierat ett existerande.

Besiktningsgarantier

Den som har fått körförbud eller behöver besiktning snabbt av annan anledning behöver inte misströsta. Vi har alltid en besiktningsgaranti på 48-timmar för alla lätta fordon. Våra stationer erbjuder även Opus Drive-In så att du kan komma in utan att förboka en tid. För dig som fått nedslag på första besiktningen och behöver en efterkontroll lovar vi att du ska få din efterkontroll påbörjad inom 20 minuter – annars ger vi dig 50 % rabatt på efterkontrollen.

Ta en titt på vår hemsida eller kontakta vår kundtjänst direkt via 0775-500 300 för att få veta mer om vad vi kan erbjuda dig när det kommer till din bilbesiktning.