Packa bilen rätt

Packa bilen rätt

För många innebär sportlovsveckorna att åka på en mysig skidsemester med hela familjen upp till fjällen - i en fullpackad bil. Det är ofta långa körningar, småvägar och en hel del trafik. Är det dessutom lite torrare på vägen och ont om tid tas större risker utav föraren för att snabbt komma fram till skidorten.

Körning med en överlastad bil kan ge tråkiga konsekvenser och innebära en allvarlig säkerhetsrisk för både dig, din familj och medtrafikanterna. Därför är det väldigt viktigt att du packar rätt, håller koll på maxvikten och kollar igenom det du kan på bilen innan resan.

Vi kommer i denna artikel gå igenom hur du ska packa din last i både bil och takbox samt viktiga saker att tänka på innan körningen.

Att tänka på innan du börjar packa:

• Vad är den tillåtna maxvikten för din bil?
  • Hur mycket får du ha på taket, tackräcket och i takboxen?
  • Tänk på att takboxens maxlast kan vara lägre än takräckets.
  • Räkna ihop passagerarnas vikt för att se hur mycket last du kan ta med.
  • Finns det onödig packning som kan lämnas hemma? Ofta finns tvätt- och torkmöjligheter på plats.

Så packar du bilen:

• Försök att packa i stora väskor för att slippa lösa föremål.
  • Lägg täcken och kuddar i en plastsäck och sug ut luften för att det ska ta mindre plats.
  • Tyngsta lasten ska placeras underst och centralt i bagageutrymmet.
  • Övrig lös last packas mot ryggstödet och bagageutrymmets sidor.
  • Lägg inga lösa föremål på hatthyllan. Vid en kollision i 100 km/h kan t.ex. en bärbar DVD på 2 kg väga 16 kg och en matkasse på 10 kg väga 1,6 ton.

Så packar du i takboxen:

• Undvik tunga saker i takboxen och packa så tätt som möjligt så inga föremål ligger lösa och glider.
  • Stor och tyngre last som inte får plats i bilen läggs i botten på takboxen, men det är viktigt att inte glömma bort vikten!

Innan det är dags att ge sig ut i trafiken så är det bra att kolla igenom bilen så att du har rätt lufttryck i däcken, ingen lampa är trasig eller någon vätska behöver fyllas på. Finns det tillräckligt med glykol, spolarvätska och olja? Fungerar hel- och halvljus? Fungerar båda bromsljusen när du bromsar och blinkar körriktningsvisarna i både fram och bak? Att t.ex. åka med bromsljus som inte fungerar kan innebära att bakomvarande bil inte ser när du bromsar för hinder i trafiken och därför inte hinner sänka hastigheten till dig.

Är du osäker på bilens skick i övrigt är du alltid välkommen att göra ett Opus Biltest hos oss. Du får en noggrann genomgång på bilens skick och muntlig information som kan vara bra att tänka på. Är din bil nyare än 2002 går vi även igenom elektroniken för att se så det inte ligger några felmeddelanden lagrade i säkerhetssystemen.

Vi garanterar alltid 48 timmars besiktningsgaranti för alla lätta fordon och erbjuder även besiktning utan tidsbokning, Opus Drive-In. Har du några funderingar kring din besiktning, Opus Biltest eller bokning är du välkommen att ringa oss på 0775-500 300.