Kör säkert på sportlovet

Kör säkert på sportlovet

Snart är det dags för skolornas sportlov då extra många brukar bege sig ut på vägarna både norr- och söderut – de flesta för att åka på skidsemester.

Det kan hända att det blir stressigt och många kör tyvärr för fort för att hinna upp till stugan eller hotellet innan det blir mörkt. Var därför extra försiktig och kom ihåg att det är bättre att köra i lugn takt för att undvika olyckor, snarare än att stressa och kanske inte alls komma fram. Många olyckor sker tyvärr under denna period och en vanlig orsak är just att många håller för hög hastighet för väglaget.

Var väl förberedd

Vädret i slutet av februari och början av mars brukar ofta växla kraftigt och kan erbjuda allt från vårsol till tungt snöfall, så det är viktigt att vara väl förberedd. Ta en extra titt på däcken innan ni beger er ut på långresa. Är mönstret fortfarande i gott skick? Är trycket rätt? (Fyll i extra om ni åker med tung last.) Sitter det fast mycket stenar och grus så är det bra att försöka peta bort dessa så att de inte orsakar punktering eller minskat väggrepp.

På de vägsträckor där det är snömodd kan det bli väldigt halt och risk för att man får slag på bilen om däcken fastnar i snömassorna. Anpassa hastigheten och försök att undvika att köra direkt i snömodden. En annan sak som är viktig att tänka på är att vägsträckor som ser ut att vara snöfria kan ha väldigt hala partier, exempelvis i sänkor eller delar som ligger i skugga av träd eller byggnader. Där kan det fortfarande finnas isfläckar kvar, så var uppmärksam.

Tänk på hur du packar

Innan det är dags att åka finns det också lite saker som kan vara bra att tänka på. Se till att fördela lasten så jämt som möjligt i bilen så att alla däck har bra grepp och även för att spara bränsle. Detsamma gäller totalvikten. Ta bara med det som verkligen är nödvändigt för att spara på bränslet och miljön. Försök helst även att packa så att sikten bibehålls bakåt i bilen. Om det är nödvändigt att packa ända upp till taket, se till att ha ett ordentligt lastskydd så att saker inte kommer flygande vid en eventuell kraftig inbromsning. Om ni har en takbox med, se till att den är fastspänd på rätt sätt och även att lås och gångjärn är i bra skick så att den inte går upp eller flyger av mitt i farten.

Kolla oljan, bilens alla lyktor, frostskyddet i motorn och att spolarvätskan är anpassad för de temperaturer som väntas på orten ni ska till. Borsta även av all snö och skrapa bort is ordentligt så att den inte flyger av på bakomliggande bilar eller glider ner på rutorna och skymmer din egen sikt.

Hur mår bilen?

Känner du dig osäker på bilens skick, men har långt kvar till nästa besiktning? Då kan du passa på att göra ett Opus Fordonstest som ger dig en opartisk bedömning på fordonet, avläsning av fordonets elektroniska felminne, muntlig information om bilens skick och en genomgång av protokollet. Opus Fordonstest bedömer fordonet opartiskt utifrån aspekterna trafiksäkerhet och miljö. Du får alltså samma kontroller som görs i en kontrollbesiktning - plus mycket mer!

Sist men inte minst, ha ett kul sportlov och ta det försiktigt på vägarna önskar vi på Opus Bilprovning!

Vi garanterar alltid tid inom 24 timmar!

Opus Bilprovning har som målsättning att vara bästa alternativet för alla kunder och garanterar därför lätta fordon en tid inom 24 timmar. Du kan göra din bokning här eller ringa oss på tel: 0775-500 300 så hjälper vi dig med tid för besiktning.