Så går det till under besiktningen - del 1

Du kanske undrar vad det är våra besiktningstekniker gör när de besiktar en bil, lastbil eller annat fordon? Här kommer första delen i en serie artiklar som steg för steg beskriver hur en bilbesiktning går till.

Överredeskontrollen kommer först

Det absolut första steget vi genomför när du kallas in i hallen vid besiktningen är att kontrollera att fordonets identitet stämmer. Det kan tyckas vara självklart, men det är ändå viktigt för att försäkra att vi besiktar rätt bil. Vi kontrollerar bland annat att kopplingsanordning, karosserikod och färg stämmer, samt att det som anges i fältet för fritext passar ihop med det fordon vi har framför oss. Apropå färg så kommer vi att rapportera ett eventuellt färgbyte till vägtrafikregistret om du skulle ha lackat om bilen. Det finns inget behov av att göra en registreringsbesiktning för detta. Däremot om du monterar/demonterar en dragkrok på din bil kan det, beroende på bilens ålder, behövas en separat registreringsbesiktning för detta.

Dags att öppna motorhuven och dörrarna

Nästa steg är en kontroll under huven där vi bland annat kontrollerar funktionsmöjlighet på avgasrenande system. Vi kontrollerar karosseriet inklusive motorhuven, dörrarna, skärmar, samtliga rutor, dina bilbälten och ser efter så att din bil inte har några trafikfarliga anordningar monterade. Vi undersöker om lastförskjutningsskydd och andra delar i lastutrymmet sitter fast som de ska samt att lastutrymmet är helt.

I de fordon där det krävs brandsläckare kontrollerar vi att denna finns tillgänglig samt att den har ett godkänt datum för senaste provtryckning. I bilar som används av körskolor kontrollerar vi dubbelkommandot. I handikapputrustade bilar kontrolleras specialutrustningen.

Signalanordningen står näst på tur

Samtliga backspeglar måste självklart vara hela och sitta stadigt. Reflexerna måste vara hela och ha en färg som är godkänd enligt lag. Skyltlykta, positionsljus, huvudstrålkastare, dimljus och fjärrljus samt varsellykta kontrolleras. Vi ser även efter att du har en varningstriangel i bilen. Lägg den gärna synligt i bakluckan så att vi slipper leta efter den.

Härefter tar vi en titt på de delar av bilens stomme som är synliga från sidan. Det får inte finnas några skador som kan påverka bilens stabilitet. Kraftigare olyckor eller starka rostangrepp kan göra att vi får underkänna ett fordon redan på grund av det vi ser i detta skede, men förhoppningsvis ser allt OK ut här så att vi kan gå vidare till nästa steg utan anmärkning.

I nästa del kommer vi att berätta mer om vad vi går igenom när vi sätter oss i förarsätet. Om du är nyfiken på vad våra tekniker gör i ett visst steg är du varmt välkommen att fråga. De förklarar gärna varför de gör en viss kontroll och vad det är som de söker efter i olika steg vid en bilprovning.